Brev
Rødme
Hej
Jeg skriver til jer, fordi at jeg har et problem
Og det er hvergang der en der siger noget til mig, så bliver jeg ikke bar lidt men meget rød i hovedet.
Det sker også hvis jeg skal fremlægge i klassen eller hvis jeg skal snakke med nogen, kan man ikke få behandling eller lign.
Jeg går nu i 9. klasse. Og det har varet siden 3-4 klasse.
Nu har jeg brug for hjælp
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år.
Jeg har snakket med flere her på BørneTelefonen, som oplever præcis det samme som dig. Hvis du ser rundt i din klasse, så kan du sikkert også få øje på andre, der blive røde i hovedet, når de skal fremlægge foran klassen eller lignende.
En måde at behandle eller dæmpe rødmen, er øvelse, øvelse, øvelse og få hjælp til at få ro på. Det er meget almindeligt at rødme, det er de små blodkar som udvider sig i huden. Det sker fordi,  at vi har et autonomt nervesystem, som reagerer på følelsesmæssige tilstande, systemet kan vi ikke styre, men vi kan øve at have mere ro på, i de situationer, som får hjertet og pulsen til at pumpe hurtigere. For det er bestemt ikke sjovt, når det sker, og alle andre kan se, at man bliver rød i hovedet.
Med øvelse mener jeg, at man bliver ved med at øve sig i at sige noget i timerne, fremlægge osv. Når man har gjort det tilpas mange gange, så bliver det også lettere og lettere. For nogen bliver det først nemmere i gymnasiet og for andre på deres videregående uddannelse. Det kommer an på, hvor meget man øver sig. Det kan være en rigtig god idé at få hjælp af en god lærer, som kan hjælpe dig med konkrete måder at få ro på (lærere fremlægger jo hver dag i klasserne), de må vide noget om, hvad der kan hjælpe. Det kan også være, at du har brug for hjælp fx fra en psykolog, coach eller andre, som arbejder med ro på i stressede situationer som fremlæggelser og eksamen.
Når du skal fremlægge foran klassen, så kan det være en god idé at øve dig rigtig godt, på det du skal sige. Det kan være rigtig godt at sidde derhjemme og sige det højt igen og igen. Nogen oplever at blive mindre rød i hovedet, når de præcist ved, hvad de skal sige og når de er godt inde i emnet. Og hold fokus på det faglige når du fremlægger, så du ikke bruger energi på, hvad de andre tænker. De lytter jo til du, du fortæller – og lærer af af det.
Du kan også øve foran nogen. Det kan være én fra din familie, en veninde eller 3-4 veninder. Nogen som du er tryg ved og hvor det er okay for dig, at de ser dig blive rød i hovedet.
Når du mærker, at du bliver rød i hovedet, så kan du også sige, at det sker. Du kan f.eks. sige “Åh nu kan jeg mærke, at jeg bliver helt rød i hovedet”, når det er sagt, så kan du gå videre med din fremlæggelse.
Når man får sagt de svære ting højt, så kan det være en lettelse for én selv og dine klassekammerater vil måske komme med et lille smil og ellers tror jeg bare de synes, at det er sejt, at du siger det højt.
Hvis man siger det højt, så kan det også virke mere selvsikkert end, hvis man bliver endnu mere nervøs, når man kan mærke, at man bliver rød i hovedet.
Jeg håber, at svaret giver mening for dig, og du har fået mod på at prøve nogle af mine forslag.
Kærlig hilsen
BørnetTelefonen.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.