Rødme

Hej BørneTelefonen.

Jeg er en pige på 15 år. Jeg går i 9. Klasse, og er rigtig glad for det. Jeg lider af social angst, og går til psykolog omkring det. Vi snakker meget om min hverdag, og hun giver mig redskaber til hvordan jeg kan klare min skolegang.

For 1 år siden led jeg af depression, det er startet da jeg begyndte at rødme meget. Jeg har tidligere på min gamle skole (jeg har gået på min nuværende skole i snart 2 år) været meget udenfor. Og nu her hvor jeg rødmer (det skal lige siges at det sker meget ofte, og det er ikke til at undgå at se. Jeg får også tit at vide, når det så sker) føler jeg mig ikke som de andre. Jeg er omringet af rigtig gode venner, og har det nu godt i klassen, men. Mit problem med at rødme er ved at tage overhånd.

Jeg føler at det med at jeg rødmer, er det der stopper mig for at få mere selvtillid og selvværd. Feks. I dag spurgte en dreng for min klasse om jeg må drikke. Det resulterede i at jeg blev mega rød i hovedet, og ikke rigtig kunne svare på hans spørgsmål.

Jeg er åben for alle mulige svar, du kan give. Jeg har bare brug for en der kan fortælle mig at det nok skal gå. Og måske får nogle råd til hvordan jeg kan få mere kontrol over mine rødmende tendenser.

Mvh
Pigen der rødmer:(

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev, som fint beskriver hvordan du har det. Jeg vil forsøge i mit svar at komme med nogle råd og ideer til hvordan du kan håndtere det at du rødmer, så du forhåbentlig kan få det bedre i din hverdag.

Og lad mig så starte med at slå fast, det skal nok gå. Du virker som en fantastisk, som er god til at mærke efter hvordan du har det og samtidig reflektere over hvorfor du har det som du har det. Det er bestemt ikke alle der kan det! Du har en psykolog som giver dig redskaber til at klare din hverdag – det er rigtig godt. Håber du også fortæller psykologen omkring dine udfordringer i forhold til at rødme, da I så også kan få talt om dette og psykologen kan hjælpe dig.

Jeg tror de fleste af os kender til at rødme. Vi er forskellige og nogle rødmer mere end andre. Jeg ved også, at for hovedparten af dem der oplever at rødme, drejer sig om en periode før det bliver bedre og måske går det helt over efter noget tid. Du har helt ret i at det kan påvirke selvværdet og selvtilliden. Det kan være meget forskelligt hvordan vi reagerer, f.eks. er der nogen der sveder meget, eller bliver varme osv. Du har måske bemærket det, når man dyrker idræt eller i andre situationer. Nogen rødmer, nogen sveder meget og andre ser ud som om de slet ikke har bevæget sig.

Jeg ved at det kan hjælpe, hvis man sørger for at gøre noget der føltes godt for sig selv og som gør en glad. For nogle kan det være at gå til kor, dyrke sport eller noget helt andet. Hvad mon gør dig glad? For nogen hjælper det også at øve sig foran spejlet om morgenen, med at fremhæve de ting som man er glad for ved sig selv, i stedet for at fokusere på de ting som man ikke kan lide. Det kan f.eks. være ”du er pæn når du smiler”, ”dine bukser sidder godt”, "du er dejlig og skøn, lige som du er". Det kan også være at træne din vejrtrækning, og prøve at bringe ro på vejrtrækningen i de situationer som du oplever udfordrer dig. Mon du kunne have glæde at lave sådan nogle øvelser?

Jeg ved også at, det kan hjælpe nogle hvis man tænker, at jo mere man synes det er okay at rødme i alle mulige situationer og har det fint med det, desto mindre rødmer man. Kan du følge mig i den tankegang? Det er ligesom hvis man går med et glas fyldt med vand og er fokuseret på ikke at spilde, så er man næsten sikker på at det sker. Men hvis man i stedet tænker, at det er okay at spilde og kigger op, så spilder man det næsten aldrig.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Mange hilsner BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.