Brev
radsel
Hej bb
jeg er en pige på 10 år og er bang får døden hver aften kan jeg ikke sove. Fordi at om natten drømmer jeg om at jeg dør. Og om dagen tænker jeg altid på det og hver gang jeg gør det grædder jeg af redsel for døden 🙁
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10
Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at du er rigtig bange for døden. Hvor er det flot af dig, at du har skrevet til os om det for at få hjælp.
Jeg tror, at mange børn kan være bange for døden, det er helt almindeligt, at man kan være det. Men det lyder da ikke rart, at du er så bange at du ikke kan sove og drømmer om, at du dør.
Jeg tænker på, om du har fortalt det til dine forældre..? Jeg tror, det kunne være en rigtig god ide for dig at snakke om det, du er bange for. Det er næsten altid en hjælp at snakke om det, så bliver angsten ofte mindre. Mon det hjælper dig at sove i et rum, der ikke er helt mørkt og/ eller høre noget beroligende musik, når du ligger og skal sove..?
Jeg tænker også på, hvorfor du er blevet så bange for at dø..? Kender du mon nogen der er døde? Eller har du mon oplevet noget, som har forskrækket dig? Det kan jo godt være, at det er noget bestemt, som har sat tankerne igang hos dig.
Du kan også prøve at snakke med din lærer om det, hvis du har et godt forhold til hende eller ham. Det vigtigste er, (tror jeg) at du begynder at tale med nogen om det. Du må også gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.