Brev
Pubertet
Hej børnebrevkassen,
jeg er en dreng på 14 år, der går i 8. klasse.
I løbet af de sidste par måneder, har jeg oplevet, at mine ‘brystvorter’ er MEGET følsomme.
Er det normalt for drengenes udvikling af kroppen.
Det gør mig lidt bange, for jeg tænker hele tiden på, om jeg har brystkræft..
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Mange tak for dit brev, hvori du fortæller at dine brystvorter igennem de sidste par måneder er blevet meget følsomme. Du spørger om det er normalt eller om det er noget du skal være bekymret for.
Det lyder umiddelbart som noget helt normalt. Årsagen til at dine brystvorter er ømme/følsomme er højst sandsynligt fordi du er i puberteten, hvilket du også selv er inde på. Faktisk oplever ca. halvdelen af alle drenge at have noget der minder om begyndende brystudvikling, hvor de mærker en lille hård, øm ’klump’ inde bag enten den ene eller begge brystvorter.  Mon du også har bemærket det? Hvis der ikke er en ’klump’ er det nok stadig puberteten der gør at de er ømme. Selv hvis man som dreng skulle få noget der lignede lidt bryster når man er i puberteten, er det ikke farligt og går væk igen. Måske du stadig synes det ville være rart at fortælle det til dine forældre, og måske lige tage forbi lægen og få det tjekket? Det kan man altid gøre hvis der er noget man er i tvivl om.
Jeg synes det er utrolig godt gået at du skrev herind da du bemærkede noget der var anderledes ved din krop og som bekymrede dig. Du skal vide at det er normalt at blive bekymret når man bemærker noget man ikke kan forklare. De fleste frygter næsten altid noget der er farligt. Det er ikke alle der, lige som dig, ved at mænd også kan få brystkræft, da de tænker at mænd jo ikke har bryster. Brystkræft hos mænd er dog meget sjælden og forekommer hos ældre mænd. Brystkræft vil oftest kun være i det ene bryst og vil ikke gøre ondt.
Jeg håber meget du har fået svar på det du håbede da du skrev herind. Jeg håber desuden at du vil blive ved med at være så god til at lytte til dig selv og din krop. Hvis du en dag har behov for råd eller blot har lyst til at dele med nogen hvordan du har det, er du altid velkommen til at sms’e eller ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på chatten.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen