Psykopat far

Kære Børnetelefonen

Min far har her på det sidste været meget sur. Altså ikke sådan normalt sur, altså sådan mega sur og tvær, som ikke gider at snakke med en eller bare sådan pludselig bliver voldelig sur.

Her forleden dag var mig og min far en tur i Aalborg. Jeg måtte ikke få min telefon, hvilket jeg synes var uretfærdigt. Min far sagde at han bare lige skulle ind i Bilka for at købe en liter mælk. Jeg sagde så at det var okay. Men da min far gik ud af bilen, låste han den så jeg ikke kunne komme ud. Han kom først tilbage efter fire timer. hvor jeg bare havde siddet der, uden noget at drikke, spise, nogen at snakke med eller frisk luft.

Hvis man nu spørger om han er okay eller om han er ked af det bliver han endnu mere sur og tvær, og næsten hver eneste gang voldelig.
Håber i kan hjælpe
Hilsen pige 11 år

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Det må føles helt meget utrygt at opleve, at din far låste bilen, og først kom tilbage efter fire timer. Du sad bare der uden at kunne drikke, spise, eller snakke med nogen – eller få frisk luft.

Du spørger ham endda, om han er ok. Men han bliver endnu mere sur og tvær – og næsten hver eneste gang voldelig.

Der er ingen gode grunde til, at han er voldelig, og efterlader dig i en bil. Du ved sikkert allerede, at det ikke er almindeligt, at en far er sådan.

Nogen skal hjælpe din far, så det ikke sker igen. Du og din familie har brug for hjælp. Derfor er det så godt, at du skriver.

Hvem kender du, som du kan sige det til? Det kan være en mormor, en faster, en nabo, en pædagog eller en helt anden. Du kan også skrive et brev, som du afleverer i stedet, hvis det er nemmere.

Der er også andre muligheder for at tale med nogen:

1) Du kan ringe til din kommunes anonyme rådgivning for børn og unge. De taler med mange unge. De kan også tale med dig om, hvordan du har det. Og hvilke muligheder kommunen har for at hjælpe dig og din familie. Du kan måske fortælle dem, at vi har foreslået dig at ringe til dem. Hvis du ikke kan finde nummeret, så ring til os på 116 111. Så hjælper vi.

2) Måske vil den voksne, du fortæller det til, gerne tale med os på Forældretelefonen. Så kan vi sammen finde ud af, hvordan du og din familie får den bedste hjælp. Se mere her http://forældretelefonen

3) Du kan  kontakte

https://bornetelefonen.dk/henvisninger/bryd-tavsheden/

Her sidder der voksne, der kan hjælpe dig. Det er også anonymt.

4) Du kan ringe til os på 116 111 og få en voksen, som du i første omgang bare kan tale med. Se her: Bisidder fra BørneTelefonen

Du skal vide, at bisidderen har pligt til at fortælle det videre, som du fortæller.

Når du har prøvet nogle af de forskellige muligheder, kan det være, at du igen har brug for at tale med os. Hvis det er sådan, skal du bare ringe eller skrive igen. Så kan vi tale om, hvad du så kan gøre.

Det er godt, at du gør noget, så du og din familie kan få hjælp.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.