Brev
Psykisk physisk smerte
Hej,
Hej jeg hedder J. og jeg er 14 år.
Jeg har længe haft det svært, men har aldrig haft sagt hvordan jeg har det til nogen.
Og uanset om brevet bliver læst, om det bliver svaret, om det kommer ud på hjemmesiden.
Uanset hvad der sker med det her brev.
Vil jeg altid være glad for at jeg skrev/skriver det.
Jeg er 14 år, og jeg har så mange negative følelser indeni.
Følelsen af vrede følelsen af tristhed og følelsen af angst.. og jeg ved ikke om det bare er mig der er teenager?
Og jeg har tit en rædselsfuld hovedpine, og uanset hvor mange hovedpinepiller jeg tager, vil det ikke gå væk.
Når jeg skal ud i offentligheden, begynder min krop at skælve ved tanken,og jeg har svært ved at tage mig sammen til at gå ud af en dør.. jeg får kvalme og jeg har det bare ikke godt når jeg er blandt mennesker.
Jeg er bange for at de griner af mig.
Og jeg bliver hver gang pinligt berørt, når det sker.. og jeg bliver flov.
Jeg er så vred på mig selv over at jeg ikke bare kan være normal, og færdes som alle andre mennesker.
Hvorfor?
Der jo ikke nogen grund til at leve når man er så bange for at leve.. for at være social.
Jeg er dødsdømt.
Lad mig dø komme, væk fra det mareridt jeg lever i. For altid.
Der er jo ikke noget håb Ingen talenter, intet at gå efter, kun en latterlig pige.
Jeg bor meget tæt på en skov, jeg har tit gået ind midt i skoven og kigget på et bestemt træ, med et tørklæde om halsen, jeg har inda fået bundet tørklædet fast til træet, men hvorfor kan jeg ikke binde den rundt om min egen hals, hvorfor?
Det er ikke så svært..
Det bare at binde rundt om halsen og slynge sig ud over grænen, men jeg kan bare ikke..
Også selvom jeg har mega meget lyst..
Hvorfor?
Jeg er bare så ked af det..
Og hvis der er nogen, et eller andet sted ude i verden der har læst det her..
Så vil jeg sige tak fordi du gag dig tid til at læse mit brev 🙂 det er jeg glad for.
Ellers er det ikke andet end at sige at det var rart at få skrevet alt det her, det er som om at jeg har fået tømt mit hoved…. selvom jeg ikke har skrevet en lang livshistorie
Venlig hilsen
J.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J.
Mange tak for dit brev. Jeg er glad for du har skrevet dit brev og sendt det ind til os.
Det virker til du har det svært og går med nogle svære og frustrerende tanker. Noget af det kan sagtens hænge sammen med at du er teenager. Der sker nogle processer i hjernen når man bliver teenager. Dette er helt normalt, og en af forklaringerne på hvorfor de svære tanker opstår. Det betyder at der er mange i din alder der ligesom dig har negative tanker. Grunden til jeg skriver dette til dig, er fordi det måske hjælper at tænke at det er helt normal at have svære tanker. Det kan fjerne den indre skyld man kan gå med over man har de dårlige tanker. Måske kan det hjælpe dig at tænke på det når det er svært?
Jeg kan godt forstå det er svært ikke at have lyst til at møde andre mennesker. Vi er sociale væsener og det er nogle gange godt andre gange ikke. Der hvor det ikke er så godt, er der hvor vi kommer til at tænke for meget over hvad andre tænker om os. Så er det svært for os at være afslappede og være os selv. Prøv at tænke på din vejrtrækning når du bliver flov og får kvalme mv. Træk vejret dybt ind gennem næsen og ud gennem munden. Det er beroligende for nervesystemet når vi trækker vejret dybt og kan være med til at hjælpe dig i de situationer. Du kan også øve dig på disse vejrtrækninger når du er alene.
Det bekymrer mig at du tænker på at dø. Derfor tænker jeg, at det også kunne være godt at tale med en voksen om hvordan du har det. Dine forældre eller en lærer. Du kan også ringe til Børnetelefonen eller Psykiatrifondens rådgivning. Prøv at se på denne side: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx. Jeg forstår selvfølgelig godt at det kan være svært at tale med nogen om dine følelser. Men det er et vigtigt skridt for at få det bedre.
Du skriver at det er som at du har fået tømt hovedet efter du har skrevet. Det giver rigtig god mening. Der er mange der benytter sig af at skrive de svære tanker ned. Mange undersøgelser tyder på at der er bevis for at det har en gavnlig effekt på ens velvære og trivsel når man skriver de svære ting ned. Der er ikke nogen rigtig eller forkert måde at skrive på. Det handler bare om at skrive. Måske du kunne gøre mere af det. Hvis du vil vide mere om det kan du prøve at lede efter artikler eller bøger der handler om skriveterapi.
Jeg er sikker på du har en masse talenter. Noget af det jeg ser ud fra dit brev er:
1)     Du er fx ret god til at skrive. det er et ret fedt og brugbart talent at have.
2)     Du formår at sætte ord på dine tanker og følelser. Det er ikke nemt. Men når man kan det og gør det er man allerede på vej til at få det bedre.
Jeg er sikker på du har en masse flere talenter. Prøv at tænke over hvad du selv kan komme i tanke om.
Noget af det allervigtigste for at få det bedre er ønsket om at får det bedre. Det tror jeg du har. For ellers havde du ikke skrevet herind. Så husk dig selv på at du ønsker at få det godt.
Mange hilsner Børnetelefonen