Brev
Prøvede at begå selvmord
Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.
Kære børnetelefon
I noget tid havde jeg haft det forfærdeligt.
Jeg har næsten altid været anderledes i klassen. Jeg bliver ikke direkte mobbet men helt siden første har der været grimme kommentarer om mig hængene i luften.
Dagen før jeg skriver det her, var det eneste jeg havde lyst til, var at dø. At sove for evigt og få ro. Så jeg tog en plastikpose over hovedet. Lige efter jeg var færdig med at tape gik det op for mig hvad jeg havde gang i.
Jeg tog den af så hurtigt jeg kunne og løb ud til min mor. Jeg græd og græd. Jeg har det stadigvæk lidt dårligt, men det er ikke overfor migselv.
Jeg er bange for at jeg måske kommer i en situation igen hvor selvmord føles som den sidste udvej.
Er der noget jeg kan gøre for at blive glad igen?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Hvor er det godt, at du løb ud til din mor, og fortalte hvad der var sket. Godt du kunne mærke, at selvmord ikke er den rigtige løsning.
Nogle gange kan man godt komme til at gøre nogen voldsomme ting, som man egentlig ikke troede, man ville gøre. Man kommer til det, fordi man har bare får lyst til at forsvinde fra situationen. Det lyder som, at det var det, der skete for dig?
Jeg kan godt forstå, at du blev forskrækket over din egen reaktion. Og at du kan blive bange for, at det sker igen. Men husk, at du jo faktisk stoppede dig selv! Du fandt en meget bedre måde at klare det svære på – du løb ud til din mor!
Derfor ved du allerede, hvad der kan hjælpe dig, når du får det svært. Nemlig at bede om hjælp og fortælle om det, der gør ondt indeni.
Mon du og din mor fik talt om, hvad I nu skal gøre, for at du får det bedre i klassen? For det er tydeligt, at du skal have noget hjælp. Det er blevet alt for meget for dig med de grimme kommentarer, der hænger i luften. Og det kan jeg godt forstå. Det er naturligt at blive ked af det, når man ikke føler sig som en del af fællesskabet.
Jeg vil derfor foreslå, at du og din mor taler med din lærer om det. Din lærer skal nemlig hjælpe dig med at få det bedre. Din lærer kan arbejde med klassens trivsel på mange måder. Og det vil være godt for hele klassen. Der er nemlig sikkert også andre i klassen der ikke trives, når det ikke er accepteret at være anderledes.
Det er nemlig sådan, at vi jo alle sammen er forskellige. At være anderledes kan være en stor styrke. Og det kunne være godt, hvis din klasse kunne se det. Nogle klasser har det så skidt sammen, at eleverne prøve at være ens for ikke at skille sig ud. Det er altid et tegn på at klassen ikke trives.
Jeg kan se ud fra dit brev, at du har en kæmpe styrke. Den håber jeg, du nu kan bruge til at fortælle din mor og din lærer, hvordan du har det. Hvis det er svært, kan du også bare vælge at vise dem dit brev og mit svar. Overvej også, om der er en anden voksen, du kunne have glæde af at snakke med. Det kunne være en pædagog, din mormor, nabo eller en helt anden.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Pas godt på dig selv. Og husk på, at du er meget værdifuld, lige som du er.
Mange kærlige hilsener
BørneTelefonen