Prøvede at begå selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13.

Hvor er det godt, at du løb ud til din mor, og fortalte hvad der var sket. Godt du kunne mærke, at selvmord ikke er den rigtige løsning.

Nogle gange kan man godt komme til at gøre nogen voldsomme ting, som man egentlig ikke troede, man ville gøre. Man kommer til det, fordi man har bare får lyst til at forsvinde fra situationen. Det lyder som, at det var det, der skete for dig?

Jeg kan godt forstå, at du blev forskrækket over din egen reaktion. Og at du kan blive bange for, at det sker igen. Men husk, at du jo faktisk stoppede dig selv! Du fandt en meget bedre måde at klare det svære på – du løb ud til din mor!
Derfor ved du allerede, hvad der kan hjælpe dig, når du får det svært. Nemlig at bede om hjælp og fortælle om det, der gør ondt indeni.

Mon du og din mor fik talt om, hvad I nu skal gøre, for at du får det bedre i klassen? For det er tydeligt, at du skal have noget hjælp. Det er blevet alt for meget for dig med de grimme kommentarer, der hænger i luften. Og det kan jeg godt forstå. Det er naturligt at blive ked af det, når man ikke føler sig som en del af fællesskabet.

Jeg vil derfor foreslå, at du og din mor taler med din lærer om det. Din lærer skal nemlig hjælpe dig med at få det bedre. Din lærer kan arbejde med klassens trivsel på mange måder. Og det vil være godt for hele klassen. Der er nemlig sikkert også andre i klassen der ikke trives, når det ikke er accepteret at være anderledes.

Det er nemlig sådan, at vi jo alle sammen er forskellige. At være anderledes kan være en stor styrke. Og det kunne være godt, hvis din klasse kunne se det. Nogle klasser har det så skidt sammen, at eleverne prøve at være ens for ikke at skille sig ud. Det er altid et tegn på at klassen ikke trives.

Jeg kan se ud fra dit brev, at du har en kæmpe styrke. Den håber jeg, du nu kan bruge til at fortælle din mor og din lærer, hvordan du har det. Hvis det er svært, kan du også bare vælge at vise dem dit brev og mit svar. Overvej også, om der er en anden voksen, du kunne have glæde af at snakke med. Det kunne være en pædagog, din mormor, nabo eller en helt anden.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Pas godt på dig selv. Og husk på, at du er meget værdifuld, lige som du er.

Mange kærlige hilsener

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.