Brev
problemer med …..(svært at forklare=
Kære børne brevkasse jeg er en pige der er startet i 5.kl. efter ferien,og nu vil jeg fortælle om noget der skete for næsten 2 år siden (oktober 2011) jeg ved godt at det er lang tid siden men det fylder meget i mit liv
Det var tirsdag vi havde fået fri,skolen havde en slags emneuge et projekt de kalde “den skønne skole” vi gik i tredje klasse og var derfor de ældste på sfo’en derfor havde de lavet en ordning sådan at 3.klasserne (jeg går i a) var i en’ bygning hver tirsdag, de eneste voksne der var der var to damer der sad og drak kaffe.
Dengang havde min klasse en slags fangeleg der gik ud på at pigerne fangede drengene og sparkede og slog dem (dum ide jeg ved det godt) men vi kunne godt finde ud af at stoppe når drengene bad os om at holde op og vi elskede alle den leg. Så vi ville lege den indenfor den dag, i bygningen var der en kælder med en garderobe, mig og en anden pige hørte at drengene fra vores klasse snakkede med to drenge fra (dengang)3.c.
Da vi troede at de var med i legen slog (vi låste ikke døren) men prøvede at holde dem der inde.Den ene dreng stak af og løb op af trappen, pludselig kom alle drengene fra klassen løbene ind ,jeg kan huske jeg satte mig ned på en af dem,han hed M og var den højeste af drengene, jeg gik altid efter ham,de andre løb rundt, døren åbnede sig og jeg så den dreng fra c-klassen der var stukket af og en anden dreng som hed E fra C-klassen “vi kvæler hende der !” råbte E og pegede…. …. på mig, jeg husker det dårligt men på en eller anden måde kom E over til mig svingede en cykelslange (hvor end han så fik den fra) om bag mig så den lå omkring min nakke så krydsede han sine hænde så cykelslangen stramende om min hals.
Jeg kan kun huske at da jeg vågnede var der vild panik “skal jeg ringe 112” sagde en pige fra c hun stod med sin mobil ,en voksen kom løbene M, L, M. og J fra min klasse snakkede i munden på hinanden og prøvede at forklare den FORIVREDE pædagog hvad der forgik. alle der så det var uenige om hvad der fik E til at stoppe, nogen sagde M skubbede ham væk andre at jeg selv gjorde det
jeg gik til skolepsykolog og min mor og far snakkede med skoleledelsen af hensyn til tavshedspligt måtte jeg ikke få at vide hvad der skete med E, men han går stadig på skolen Men hver eneste gang jeg ser ham går der et sug igennem maven på mig samme tider føler jeg et greb og min hals og får svært ved at trække været,jeg er så bange hvad skal jeg gøre? hjælp mig
hilsen K…..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K.....
Du har været ude for en meget voldsom oplevelse, og selv om det er 2 år siden, fylder den meget. Jeg kan godt forstå, du stadig er bange, for det har været voldsomt for dig.
Det er helt almindeligt, at sådan nogle oplevelser kan være svære at slippe. Du snakkede med en psykolog lige efter, og de samtaler hjalp dig over den første forskrækkelse.
Men mange får brug for flere samtaler, når der er gået et stykke tid, fordi de finder ud af, at de grimme oplevelser stadigvæk sidder i tankerne og i følelserne.
Derfor vil jeg foreslå, at du snakker med dine forældre om det, og at de kontakter psykologen igen og fortæller, hvordan du har det. Psykologen ved også, at sådanne oplevelser kan kræve flere samtaler.
Du skal vide, at der er gode muligheder for, at du kommer helt over det, hvis du får noget hjælp, så derfor håber jeg, at dine forældre hurtigst muligt vil kontakte psykologen.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.