Brev
Problemer med mit liv
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en trans. dreng, på 16 år, som har mange problemer med sit liv for tiden.
Jeg er ved at blive behandlet for psykose under nogen psykologer, samt med angst og depression. Jeg har prøvet at prøve på at tage mit liv flere gange nu, da jeg ikke har lyst til at leve mere af mange tusinde grunde.
Jeg har ikke lyst til at være hos min familie i noget tid, for at komme væk og få det bedre. Jeg er konstant stresset omkring dem, da jeg er anderledes fra min familie med mine mange forskellige diagnoser.
Jeg har ekstremt brug for at blive indlagt på det hospital, som vi går ved, for at de kan hjælpe mig med min situation, men min mor er for selvisk til at få mig derind. Fordi, det er deres valg, om de vil indlægge mig eller ej, og det irriterer mig ekstremt meget.
Jeg har bare lyst til at begå selvmord, eller prøve på det, igen.
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Din situation lyder ikke nem for dig, og jeg forstår rigtig godt din frustration over, at du ikke føler dig forstået af din familie.
Den slags kan godt lede til, at man mister lysten til livet. Men prøv og hør... Det er som regel ikke selve livet, man mister lysten til. Det er det, der sker i ens liv, man ikke kan holde ud.
Det betyder altså, at du godt kan få det godt igen, selvom tingene føles rigtig uretfærdige og uoverkommelige lige nu.
Men du skal have noget hjælp til det og det er du også selv klar på!
Først og fremmest synes jeg, at du skal fortælle dine forældre 100 % åbent, hvad du tænker og føler, og hvad du mener, at du har brug for. Du har sikkert prøvet på det flere gange, men prøv igen. Måske med et brev, så du får forklaret dig selv helt præcist. Ligesom du har gjort herind.
Og så synes jeg, at du skal tale med din psykolog eller din læge om dine muligheder for indlæggelse i netop dit tilfælde - eller andre muligheder. Du skal simpelthen fortælle dem alt, hvad der går dig på, og hvordan du har det. Og hvis de er enige i, at det ville være en god idé med en indlæggelse, så kan de tage en snak med dine forældre.
Jeg vil foreslå dig at kigge på rådgivningen  http://lgbt.dk/om-os/lgbt-ungdom/  Her kan du få god rådgivning omkring seksualitet og kønsidentiteter og de ting som kan følge med i den proces. Jeg tænker det kunne være værdifuldt for dig at tale med dem. De har også arrangementer, som jeg tænker kunne være værdifuldt for dig at tale med og måske komme til arrangementer.
Jeg håber at de lytter til dig og det du mærker, du har brug for. Jeg håber også, at du har mod på at få en snak med en rådgiver fra LGBT Ungdom.
Du er altid velkommen hos os på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen