Brev
Problemer med min far
Kære bb,
jeg er en pige på 14 som har lidt problemer med min far…
Mine forældre er skilt, min mor bor sammen med hendes kommende mand – Hvilket gør mig så utrolig glad og jeg bor så også sammen med ham og hans børn hver 2. uge og det er virkelig noget der gør mig glad.
Men når jeg bor hos min far sidder jeg på mit værelse hele dagen, fordi hver gang jeg vil hjælpe min far eller prøve at være sød ender jeg altid med kludre i det.
Fx. idag, jeg havde sat vaske tøj over og jeg var ret stolt over at jeg ikke bare sad på mit værelse men jeg skulle så sætte et tørrestativ op… Det var sådan et man skal samle hvergang, men det blev ved med at falde sammen og vælte ind i ting, så jeg bad min far om hjælp og så skælder han mig ud fordi jeg ikke kan finde ud af det, og det ødelagde det virkelig for mig.
Hver gang min far råber eller skælder ud bliver jeg helt knust, normalt gør jeg ikke noget så forkert at jeg får skæld ud (altså jeg er en ordenlig pige)
Jeg siger så til min far at jeg jo ikke kan finde ud af det, med tårer i øjnene… Han siger bare at jeg skal tage mig sammen og kunne tåle lidt modstand, men hans tonefald gør mig bange og usikker…
Jeg plejer aldrig at sige ham imod, men idag var det nok så jeg sagde til ham at hans tonefald virkelig gjorde mig ked af det… Og gik op på mit værelse.. og nu sidder jeg her og har grædt i snart 30 min… jeg skal spise lige om 2 min…
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det hvis det sker igen;(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det modigt, at du fik sagt fra over for din far. Det er ikke i orden at tale grimt til hinanden – og derfor skal du selvfølgelig heller ikke finde dig i, at han skælder dig ud over noget, som du ikke kan gøre bedre. Og sådan et tørrestativ... altså, det er jo slet ikke noget at blive så vred over. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det. Og at du mister lysten til at gøre noget for ham igen.
Når man er midt i et skænderi, kan det være svært at tale ordentligt med hinanden, så derfor tænker jeg, at du skal finde et tidspunkt, hvor din far ikke er sur - og så igen få sagt fra overfor ham. Jeg tror nemlig, at han har brug for at høre igen, hvor ked af det du bliver.
Du kan også skrive et brev til din far og sige, at du rigtig gerne vil tale med ham om noget, du er rigtig ked af. Det kan også være, at du i brevet fortæller det, som du skriver herind. Altså er du er ked af, at han skænder dig ud. Og at du kan mærke, at du nu er begyndt at holde dig tilbage og blive på værelset. Kunne det være en ide? Du kan også vise ham dit brev og mit svar. Det kan sikkert give anledning til en god snak med din far, så du igen kan få det godt, når du bor hos ham. Det har I begge brug for.
En anden mulighed er at tale med din mor. Måske kan hun snakke med din far og prøve at finde ud af, hvordan du kan få det godt derhjemme.
Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af, at du næsten er lidt bange for din far? Sådan skal det ikke være. Du har ret til at være tryg og glad derhjemme. Opfører din far sig på en måde, der gør dig utryg, er det altså vigtigt, at du får noget hjælp. Oplever du ikke at snakken med ham eller din mor gør nogen forskel, så vil jeg råde dig til at tale med en lærer eller en anden voksen, du er tryg ved. Den voksne kan så tale med din far eller sørge for, at der kommer hjælp til din familie, så din far finder en god måde at tale til dig på.
Husk også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke mere om det.
Dine forældre må også ringe til os, hvis de vil have hjælp til, hvordan de bedst støtter dig. De kan ringe på ForældreTelefonen på 35 55 55 57.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen