Problemer i familien

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år.

Jeg kan godt forstå, at du føler dig krænket af din far. Selv om han ikke har slået dig fysisk gennem din opvækst, lyder det til, at han udøvet psykisk vold mod dig. Psykisk vold er lige så slemt som fysisk vold, og begge dele er overgreb.

Jeg forstår også godt, det du fik nok den dag, du skrev dit brev. Og at du blev så vred, at du sagde " Rend mig i røven" til ham. Den bemærkning kommer nok af al den opsparede vrede, du føler. Din fars reaktion på det er helt uacceptabel. Og han har klart overskredet dine grænser ved at tage på din røv. Det er bare ikke i orden.

Du skriver, at du har et godt forhold til din øvrige familie. Jeg tænker på, om der er nogle af dem, der ved, hvordan din far behandler dig? Måske var det en idé, at du betroede dig til en fra din familie? Ikke for at sladre om din far, men fordi du har ret til at blive behandlet med respekt i dit hjem.

Jeg ved ikke, om du tænker på at flytte fra din far? Men som 18 årig bestemmer du selv, hvor du vil bo. Hvis du gerne vil flytte hjemmefra, var det måske en mulighed for dig at bo hos noget af din familie?

Jeg vil foreslå, at du henvender dig til den anonyme rådgivning i din kommune. Du kan finde tlf.nr. på kommunens hjemmeside. Du kan i første omgang tale med dem anonymt. Hvis du fortælle sagsbehandleren om din situation derhjemme, kan han eller hun fortælle, hvilke muligheder, du har. Det kunne være fint, hvis du inden mødet, tænker på, hvilke løsninger, du selv ville ønske dig.

Hvis du synes, du har brug for lidt støtte og hjælp til kontakten til kommunen, kan du få en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en socialrådgiver, der kan støtte og vejlede dig til møder med kommunen. Og oplyse dig om dine rettigheder. Du kan læse mere om vores bisidderordning her.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.