Brev

problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet her. Det lyder som om, du har det rigtig svært. Derfor er det bare så godt, at du også har overskud til at bede om hjælp her.

Når jeg læser dit brev bliver jeg med det samme meget bekymret. Du har virkelig brug for hjælp fra voksne.

Heldigvis kan jeg også læse, at du faktisk har nogle gode voksne omkring dig. Men på grund af din facade, ved de måske ikke hvor svært du faktisk har det.

De ved ikke, hvor meget dine negative tanker egentlig fylder og tror måske,  at du allerede har fået hjælp nok. Eller at hjælpen hjælper?

Det er rigtig vigtigt, at du prøver, at droppe din facade og vise dine forældre og psykolog, hvordan du faktisk har det. Måske kan du øve dig i at slippe facaden lidt hver dag, altså at åbne lidt mere op om, hvor du faktisk har det.

Når man har det svært, kan man blive bekymret for at fortælle alt, måske fordi man er bange for at det bliver for meget for hårdt og man kommer til at græde. Det er helt forståeligt at man bliver ked af det, men jeg tænker også, at dine forældre og psykologen nok gerne vil trøste dig. Mon du går og tænker på det?

Jeg vil foreslå dig at vise dette brev til dine forældre, hvis du kan. Det er vigtigt, at du får nogle ekstra tider hos din psykolog, så han/hun også ved hvordan du har det.

Jeg kan se, at du ikke føler, at det hjælper at tale med din psykolog. Det kan faktisk være ret normalt at have det sådan. Nogle gange tror man, at man med det samme får det bedre, hvis man taler med en psykolog. Men når man har det som dig, kan det godt tage noget tid og mange samtaler før man kan mærke forskellen. Men jeg tænker også, at der er vigtigt at du åbner mere op hos din psykolog, så du også her fortæller, hvordan du faktisk har det. Og hvad der er vigtigt for dig at tale om.

Det kan også være en mulighed, at du skifter psykolog. Ikke fordi jeg tænker, at din psykolog ikke er god. Men nogle gange er der forskel, hvordan psykologer taler med folk og hvad de tager fat i. Så måske kan det gøre en forskel for dig.

Du er også altid velkommen til bruge BørneTelelfonen 116111. Vi har flere forskellige rådgivnings muligheder og vi vil altid gerne tale med og lytte til dig.

Jeg håber, at du kan finde styrken i dig selv til at bede de voksne om hjælp.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat