Problembarn

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Mange tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå hvad du har skrevet og jeg kan høre, at det er en svær tid for dig lige nu. Du har taget dit første skridt til hjælp ved at skrive til BørneTelefonen. Det er smaddergodt og jeg vil gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.

Først får jeg lyst til at fortælle dig, at selvom du måske føler dig alene, så skal du vide, at der faktisk er mange andre, der lever med søskende i familien, som fylder meget, der vil genkende dine følelser. Nemlig det med, at man kan føle sig “glemt” – og at man ikke vil være til besvær overfor sine forældre.

Du skriver, at dine lærere og venner er begyndt at lægge mærke til, at du ikke er glad i skolen og at du generelt ikke har det godt i øjeblikket. At din lærer ofte spørger om du er okay, og om der er noget du har brug for at tale om. Det er dejligt at læse, at både dine venner og din lærer lægger mærke til hvordan du har det. Det betyder, at du er vigtig og at de interesserer sig for hvordan du mon går og har det.

Du skriver også, at du er bekymret for at fortælle din lærer, hvordan du har det, for så har han jo pligt til at sige det til dine forældre. Og du ønsker netop ikke at gøre dine forældre bekymrede eller give dem skyldfølelse. Så det kan jeg sagtens forstå.

Måske kan det være en hjælp for dig, hvis jeg siger, at forældre kan tåle at høre rigtig meget om, hvordan deres børn har det. Men de kan ikke ret godt tåle at blive holdt udenfor. Jeg tror, det vil være rigtig rart for dig, at dine forældre faktisk får at vide, hvordan du har det, så de også kan passe på dig. Måske de i virkeligheden vil være mere ked af ikke at vide det, og at du samtidig risikerer at få det værre. Giver det mening?

Måske kan du fortælle din lærer, at du er bange for at gøre dine forældre bekymrede? Jeg tænker, at det forstår han sikkert godt. Jeg synes du skal prøve at spørge ham om han måske vil hjælpe dig med at fortælle dine forældre, hvordan du har det.

Du skriver også, at du er bange for at fortælle dine venner, hvordan du egentlig har det. At det er svært for dig at udtrykke dine følelser og være dig selv. Jeg ved fra andre, at sådan er der mange der har det. Vi kan være bange for, at andre ikke synes om os, hvis vi fortæller hvordan vi egentlig har det.

Måske kan det være en hjælp for dig at tænke på, hvordan du selv har det, når andre fortæller dig om deres problemer? Faktisk er det tit sådan, at langt de fleste af os gerne vil lytte og hjælpe, når vi kan.

Ligesom du skriver, at du selv har hjulpet din veninde mange gange. At være en god ven, som du er, føles godt. Måske vil din veninde have det på samme måde, hvis du vovede at fortælle hende noget personligt om dig?

Når man oplever at have det svært, og ikke helt hvad, hvad man skal gøre for at få det bedre – så kan man nemt komme til at føle sig lidt fastlåst. Nogle beskriver det som at mangle kontrol over eget liv eller at de bliver plaget af en form for modløshed. Når du skriver, at du lige nu kæmper med spiseforstyrrelse, selvskade og også har haft et selvmordsforsøg – så det gør det mig for det første meget bekymret. Men dernæst fortæller det mig også, at din krop lige nu gør alt hvad den kan for at fortælle dig, at den – altså at du – har brug for hjælp til at få det bedre.

Det der tit gør sig gældende for både selvskade og spiseforstyrrelser, er, at det på en eller anden måde bliver en form for strategi for at genvinde noget kontrol. Det er ikke fordi det nødvendigvis er sådan du tænke det, det sker for de flest ganske uden at de selv er klar over det. Men derfor er det også noget, jeg synes ville være rigtig godt at få talt med en professionel om. En psykolog kan fx være en stor hjælp til at få fundet ud af, hvilke andre strategier man kan bruge i stedet. Mon du har talt med en psykolog før?

De fleste får henvisninger til psykolog fra deres egen læge. Det ville dine forældre også kunne hjælpe dig med. Der findes naturligvis også andre tilbud, som ikke kræver at du involverer dine forældre. Fx har Headspace også et tilbud om særlige forløb, du vil kunne benytte.

Der findes masser af information om både spiseforstyrrelse og selvskade både på vores hjemmeside og i andre rådgivninger. Du kan læse mere ved at klikke på de links, jeg har indsat. Men jeg tænker, at det allervigtigste for dig lige nu, er at få arbejdet med at få talt med andre tæt på dig, om det der fylder og gør det svært. For det vil være første skridt i retningen mod at genvinde kontrollen på en god måde.

Jeg håber af hele mit hjerte, du holder fast i det mod, du allerede har vist ved at skrive herind, så du kan få de snakke og den støtte, der skal til. Så du kan mærke, at du værdifuld. At dine problemer er ligeså okay som andres, at du også har krav på støtte og omsorg, når noget er svært.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.