Brev
Problem med angst
Hej
Jeg skriver det her brev fordi jeg har et problem.
Jeg ved ikke om det er noget i kan hjælpe mig med, men jeg skriver lige til jer fordi at jeg ikke rigtig ved om det er noget der kan gøres noget ved.
Mit problem er at jeg nogle gange bliver rigtig bange for at gå uden for alene da jeg er bange for om der kommer nogle. Altså en morder eller sådan noget.
Jeg kan også nogle gange blive rigtig bange når jeg tænker på, at jeg kommer til at dør, eller at mine forældre og familie kommer til at dø.
Det sker tit om aften eller når jeg er alene på mit værelse.
Når det sker bliver jeg rigtig bange, begynder at græde og får en klump i maven.
Er det almindeligt, kan jeg gøre noget ved det og skal jeg sige det til mine forældre?
Håber at høre fra jer snart
Hilsen J
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg synes at det var en rigtig god ide at du fandt på at skrive til os, om dit problem med angst. For det er nemlig en rigtig god ide at snakke med andre om det, når man går og er bange for noget.
Det er helt almindeligt at kunne være bange for, at der skal ske noget uhyggeligt eller at man kan blive bange for at dø. Det tror jeg at alle mennesker har oplevet på et
tidspunkt i deres liv. Det kan komme hvis man på et tidspunkt har set en uhyggelig film eller har oplevet noget uhyggeligt i virkeligheden. Inderst inde er de fleste mennesker nok også lidt bange for at dø.
Måden man kan slippe sin angst, er ved at tale om den med andre. Derved får angsten lidt mindre magt, og efterhånden vil din hjerne finde ud af at du ikke behøver at være bange.
Angsten kommer fra et sted i hjernen, som kan tro at der er noget meget farligt, selv om der i virkeligheden ikke er det. Inderst inde ved du nok også godt at der højst sandsynligt ikke går mordere rundt udenfor, men hjernen kan godt komme til at bilde dig ind at der måske er det alligevel. Jeg synes at det er en god ide at fortælle dine forældre om det, eller en anden voksen som du har tillid til, for
selv om jeg her fortæller dig at du ikke har grund til at være bange, så fjerner det nok ikke den følelse af angst som du har, bare sådan uden videre. Jeg tror dog på, at jo mere du snakker om det, des mindre vil angsten efterhånden fylde i dig, giver det mon mening?
Skulle det vise sig, at du bliver ved at have angst, og du ikke føler at det hjælper dig nok at dele det med dine forældre, så syntes jeg at i skal kontakte jeres læge, så han evt. kan henvise dig til en hjælp som han har erfaring for kan hjælpe unge mennesker der har det som du.
Jeg håber mit svar er hjælpsomt for dig, men, hvis du har lyst må du også gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen