Plz hjælp

Mig og min mor bor alene sammen nu hvor min storesøster på 16 er flyttet ud. Nogle gange kan jeg høre min mor skrige, råbe eller græde. Hun gider ikke fortælle mig hvad det er men et par få gange har hun sagt det er folk der råber af hende på gaden, eller at min far prøver at ødelægge hendes liv.

Hun sagde hver gang hun får et nyt arbejde, bliver hun mobbet, så det ender med der er 10 dage om måneden hvor hun ikke har nogle penge og næsten intet mad. Hun sagde også vi skulle flytte ud af byen. Plz hjælp mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er rigtig godt, du har skrevet til BørneTelefonen. Det er svært for børn, når deres forældre ikke har det godt. Jeg synes det lyder som, det er svært at være dig lige nu. Jeg forstår godt, hvis du bliver bange og ked af det, når din mor skriger, råber eller græder. Det er ikke rart. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig.

Jeg synes, det er rigtig sejt af dig, at du har skrevet til BørneTelefonen for at få hjælp. Det kan være svært at bede om hjælp – særligt, når det har med ens forældre at gøre. Det viser at du er stærk og modig!

Du skriver, at din mor ikke vil fortælle dig, hvad der er galt. Jeg tror måske, hun ikke vil fortælle dig det, fordi hun vil passe på dig. Måske tænker hun “det skal min datter ikke vide, for så bekymrer hun sig bare”. Men selvom hun gør det, kan jeg læse på dit brev, at det ikke virker. For du bekymrer dig for din mor, og det kan jeg godt forstå.

Du fortæller mig, at du bor alene med din mor. Jeg tænker, at det måske kan gøre, at du føler, du skal passe på din mor. Har du det nogle gange sådan? Jeg spørger fordi, de fleste børn gerne vil have, at deres forældre har det godt. Når ens mor eller far ikke har det godt, har man det heller ikke selv godt. Sådan kan det i hvert fald ofte være, fordi man bor sammen med sine forældre og derfor er meget tæt på dem hele tiden.

Jeg kan forestille mig, at du bliver bekymret eller bange, når din mor siger, at din far prøver at ødelægge hendes liv. Jeg kender ikke dine forældre, men det lyder som om, de ikke har det nemt sammen. Det er svært når ens forældre gør hinanden kede af det. Så kan man som barn føle, at man står midt i det hele.

Det er helt naturligt at bekymre sig for sin mor. Jeg synes også det lyder som om, din mor har nogle problemer. Men de problemer din mor har, tror jeg ikke er nogen, du kan løse. Og det skal du heller ikke. Det er der nogle andre, der skal hjælpe hende med.

I Danmark er det sådan, at forældre har pligt til at passe på deres børn. Og børn har ret til omsorg og tryghed. Det betyder blandt andet, at forældre skal sørge for, at deres børn får nok mad og er i sikkerhed. Det vil sige, at forældre skal passe på deres børn og ikke omvendt.

Hvis forældre ikke har det godt, kan de have svært at give deres børn den rette omsorg og tryghed. Så skal de have hjælp til det. Når din mor næsten ikke har råd til mad, lyder det som om, at hun har svært ved at give dig den omsorg, du har ret til.

Når din mor har svært ved at give dig den rette omsorg, så har I ret til at få hjælp. Så kan kommunen hjælpe. Det kan de fx gøre ved, at der kommer nogen og snakker med din mor og spørger ind til hendes problemer. Det kan også være, at kommunen kan hjælpe jer økonomisk, hvis I ikke har nok penge.

Her på BørneTelefonen er der mange børn, der ringer ind og fortæller om, at deres forældre har det svært. De fleste børn ville ønske, at deres forældre var perfekte. Og mange børn har svært ved at tale om det, når deres forældre har det svært.

Det kan føles skræmmende, og det kan også være man skammer sig over det. Men det er ofte en god ide, at tale med nogen om det, så man selv og ens forældre kan få hjælp.

Derfor vil jeg gerne fortælle dig om vores bisiddere. En bisidder er din hjælper, som kan støtte dig, når du skal tale med kommunen om det, der er svært derhjemme.

En bisidder kender til børns rettigheder, og du kan mødes med din bisidder, lige hvor du har lyst. Det kan være på et bibliotek i din by, på din skole sammen med din lærer eller til en gåtur. Din mor behøver ikke vide, at I mødes.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du også ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen og se en video om, hvordan Terese fik hjælp fra bisidder Anette her: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Det er så modigt af dig, at du har skrevet. Det er svært at være barn, når ens far eller mor har det skidt. Det er svært at vide, hvad man skal gøre, og det kræver både mod og styrke at række ud efter hjælp. Heldigvis har du begge dele – det ved jeg, fordi du har skrevet dit brev.

Jeg håber, du kan bruge mit forslag om at tale med en bisidder. Hvis du ikke synes det er et godt forslag, synes jeg, du skal prøve at ringe til BørneTelefonen på 116111. Så vil vi gerne hjælpe dig med at finde andre muligheder.

Selvom det hele måske føles håbløst lige nu, findes der altid en løsning på ens problemer. Og hvis man er modig og stærk, som dig, kan man som regel få hjælp til at finde dem.

Kram og kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.