Brev
plejefar og voldtægt
OBS: Brevet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.
jeg kom hjem fra skole en dag da min plejefar sagde jeg skulle gå med ovenpå
så gik jeg med ovenpå så lagde han mig i min seng
han fik sædudløsning inde i mig
så nu er jeg bange for at jeg er gravid
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det godt, du beder om hjælp. Det du har oplevet, skal ingen opleve. Det er slet ikke i orden, at du er blevet behandlet sådan. Andre, der har skrevet herind og har oplevet noget lignende, har fortalt, at de er blevet rigtig bange. Og at det har krævet stort mod af dem at skrive og bede om hjælp. Det store mod har du. Det er godt!
Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at du ikke skal opleve det her igen. Derfor vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre for at få det stoppet. For det er vigtigt, at det bliver stoppet.
Allerførst vil jeg dog fortælle dig, at intet af det, der er sket, er din skyld. Det er din plejefars og plejemors skyld. Det, de har gjort mod dig, er ulovligt. Og de vil begge kunne blive straffet for det.
Hvorfor fortæller jeg alt dette? Det fortæller jeg, fordi andre børn, der også har været udsat for det samme, har fortalt, at de bagefter er begyndt at spekulere over, om det kunne være deres egen skyld. Og det er vigtigt for mig, at du ved, at intet af det her er din skyld.
Det her kræver, at der er nogle voksne, der passer på dig og hjælper dig ud af denne her situation. Den voksne vil kunne kontakte kommunen og sørge for, at du får hjælp. Du skal væk fra dine plejeforældre, så det her ikke sker igen. Og samtidig skal du undersøges, så du ikke skal være bange for, at du måske er blevet gravid.
Måske har du en sød lærer i skolen eller en pædagog i klubben, du kunne fortælle, hvad du har været igennem? Måske kunne du gå til sundhedsplejersken på skolen? Eller kender du en anden voksen, som du er tryg ved. Selvom jeg godt kan forstå, at det kan være svært at fortælle, er det vigtigt, at du gør det. Og jeg ved fra andre børn, at det nogle gange er nemmere bare at vise den voksne brevet til Brevkassen sammen med svaret. På den måde behøver du ikke sige, hvad der er sket!
Hvis der ikke er nogle voksne omkring dig, du vil bede om hjælp, kan du ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Alle voksne, der svarer, er rigtig gode til at snakke med børn og unge. Også om de ting, der er svære at snakke om. De er også gode til at hjælpe en igang med at fortælle, hvis man ikke helt ved, hvor man skal starte.
Den voksne på BørneTelefonen vil kunne hjælpe dig med at finde en voksen, du kan gå til. Men vi kan også tale med din kommune og endda tage med dig op derop. Du kan nemlig få det, der hedder en bisidder. Du må derfor meget gerne ringe til os.
Jeg ønsker dig al den hjælp, du har brug for. Jeg er sikker på, at du har det mod, der skal til, for at det lykkes. Pas rigtig godt på dig selv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen