plejefar og voldtægt

OBS: Brevet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.

jeg kom hjem fra skole en dag da min plejefar sagde jeg skulle gå med ovenpå

så gik jeg med ovenpå så lagde han mig i min seng

han fik sædudløsning inde i mig

så nu er jeg bange for at jeg er gravid

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Hvor er det godt, du beder om hjælp. Det du har oplevet, skal ingen opleve. Det er slet ikke i orden, at du er blevet behandlet sådan. Andre, der har skrevet herind og har oplevet noget lignende, har fortalt, at de er blevet rigtig bange. Og at det har krævet stort mod af dem at skrive og bede om hjælp. Det store mod har du. Det er godt!

Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at du ikke skal opleve det her igen. Derfor vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre for at få det stoppet. For det er vigtigt, at det bliver stoppet.

Allerførst vil jeg dog fortælle dig, at intet af det, der er sket, er din skyld. Det er din plejefars og plejemors skyld. Det, de har gjort mod dig, er ulovligt. Og de vil begge kunne blive straffet for det.
Hvorfor fortæller jeg alt dette? Det fortæller jeg, fordi andre børn, der også har været udsat for det samme, har fortalt, at de bagefter er begyndt at spekulere over, om det kunne være deres egen skyld. Og det er vigtigt for mig, at du ved, at intet af det her er din skyld.

Det her kræver, at der er nogle voksne, der passer på dig og hjælper dig ud af denne her situation. Den voksne vil kunne kontakte kommunen og sørge for, at du får hjælp. Du skal væk fra dine plejeforældre, så det her ikke sker igen. Og samtidig skal du undersøges, så du ikke skal være bange for, at du måske er blevet gravid.

Måske har du en sød lærer i skolen eller en pædagog i klubben, du kunne fortælle, hvad du har været igennem? Måske kunne du gå til sundhedsplejersken på skolen? Eller kender du en anden voksen, som du er tryg ved. Selvom jeg godt kan forstå, at det kan være svært at fortælle, er det vigtigt, at du gør det. Og jeg ved fra andre børn, at det nogle gange er nemmere bare at vise den voksne brevet til Brevkassen sammen med svaret. På den måde behøver du ikke sige, hvad der er sket!

Hvis der ikke er nogle voksne omkring dig, du vil bede om hjælp, kan du ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Alle voksne, der svarer, er rigtig gode til at snakke med børn og unge. Også om de ting, der er svære at snakke om. De er også gode til at hjælpe en igang med at fortælle, hvis man ikke helt ved, hvor man skal starte.

Den voksne på BørneTelefonen vil kunne hjælpe dig med at finde en voksen, du kan gå til. Men vi kan også tale med din kommune og endda tage med dig op derop. Du kan nemlig få det, der hedder en bisidder. Du må derfor meget gerne ringe til os.

Jeg ønsker dig al den hjælp, du har brug for. Jeg er sikker på, at du har det mod, der skal til, for at det lykkes. Pas rigtig godt på dig selv.

 Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.