Brev
Please hjælp!
Kære Bb☺️
Jeg håber virkelig at i har tid til at svare dette brev da jeg har sendt 6 breve før, men i har ikke haft tid til at svare. Så jeg håber VIRKELIG at i vil hjælpe! Jeg har nogle par spørgsmål…
* Er det normalt at jeg har haft lidt kvalme og lidt hovedepine og ondt i maven, og har været meget træt, siden December?
* Jeg har haft meget panik på det sidste fordi jeg tror at jeg skal dø!! Jeg ved godt det lyder overdrevent, men jeg har det bare ikke så godt… Jeg har også svært ved at få luft, kan det være angst???
* Jeg har spekuleret RIGTIG MEGET på om jeg måske har kræft? Da jeg synes at nogen af mine symptomer er de samme som kræft, fordi jeg har søgt meget på nettet.
* Min mor og far ved godt at jeg ikke har det så godt, og jeg har også været til lægen 3 gange… Lægen siger at der ikke er noget galt, og jeg har også fåret taget en blodprøve… Men jeg tror bare at der er et eller andet galt…
* Mange siger at det bare er hormoner, men da jeg virkelig har haft det skidt, så tror jeg ikke helt på at det bare er hormoner…
* Kan en blodprøve vise om man har en farlig sygdom som fx. Kræft?
* Jeg er bare så bange for at det kan være kræft!
* Jeg har ikke fortalt mine forældre at jeg tror jeg har kræft…
Håber virkelig at i kan hjælpe… Jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal stille op????
Hilsen den meget bekymret pige… P.s det vil betyde meget hvis i svare
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 11 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, du er meget bekymret for, om du er syg. Det er godt, at du har skrevet igen, så vi kan prøve at give dig et svar.
Jeg kan ikke svare på, om du har kræft. Og jeg kan heller ikke med sikkerhed sige, om man kan se alt kræft i blodet. Jeg kan prøve at beskrive for dig, hvor hårdt arbejde det er for kroppen rent psykisk, når man er bange for, man fejler noget farligt, som du oplever lige nu.
Når man hele tiden tænker på noget, som man ikke kan få svar på eller ikke føler sig tryg ved svaret, bliver hjernen ved med at arbejde, og det er super hårdt, og man bliver rigtigt træt og urolig.
Jeg tænker, at det er vigtigt for dig at få hjælp til at få tryghed i, hvad lægen siger. Det er også vigtigt, at du siger højt til lægen, at du er bange for kræft. Så I sammen kan få en snak om, hvordan du skal komme til at føle dig rask og sygdomsfri.
Det er super godt, at du allerede har talt med dine forældre om, hvordan du har det, og at de ved, du er blevet undersøgt og stadig ikke har det godt. Det ville være rigtig godt, hvis du kunne finde lidt mere mod og fortælle dine forældre, at du mangler det sidste, der skal til, for at du kan føle dig tryg og holde op med at tænke på sygdom. I kunne sammen tage op til lægen igen, og du kunne få den snak, der skal til, for at du kan føle dig tryg. Er det svært at sige til dine forældre, kan du skrive et brev til dem, så de får mulighed for at hjælpe dig.
Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, så kan vi snakke mere med dig om det.
De Bedste hilsner fra BørneTelefonen