Personlighedsforstyrrelser??

Hej,

jeg er en pige på snart 18 år (jeg ved ikke om jeg er en anelse for gammel til at skrive her, men jeg har ingen andre at henvende mig til).

I hverdagen opdager jeg, at der er mange ting ved mig, som er anderledes end alle andre, og ting som gør det svært for mig at få hverdagen til at fungere.

Jeg har i flere år tænkt, at jeg har en ængstelig personlighedsforstyrrelse (tror jeg det hedder), da jeg er så ekstremt genert og bange for at blive afvist af folk (plus andre ting), at jeg sådan set kun snakker med min kæreste i hverdagen, og hvis ikke han er der, sidder jeg for mig selv og ikke tør at gå over til nogle nye mennesker og snakke med dem.

Jeg har også i længere tid tænkt, at jeg har ADHD eller ADD (jeg er ikke 100 på forskellen mellem de to). Jeg har ekstremt meget besvær i timerne, da jeg bliver distraheret af alt. Min koncentration når jeg skal lave opgaver er forfærdelig. Selv hvis jeg spørger en lærer om hjælp, kan jeg glemme at lytte til hvad de siger, og begynde at dagdrømme eller kigge på noget andet imens de snakker direkte til mig. Ovenikøbet har jeg det med at gå midt i timerne, bare fordi jeg ikke gider sidde stille længere.

Hvis det ikke var slemt nok, tænker jeg, at jeg også har en emotionelt ustabil personlighedsforsyrrelse, altså borderline. Jeg har virkelig svingende følelser, som jeg slet ikke kan kontrollere, og jeg føler mig tit tom indeni. Jeg er blevet meget vild med at drikke siden jeg begyndte at have det sådan her, det er ikke et problem for mig, men lige så snart jeg er til fest eller et sted hvor folk drikker, så kommer jeg altid til drikke for meget med vilje.

Jeg hader også virkelig at være alene, ikke mest som i fysisk alene, men bare at have ingen at vende mig til. Jeg nævnte, at min kæreste er den eneste jeg snakker til. Når han ikke er til at komme i kontakt med, eller han laver noget for sig selv eller med venner, så sidder jeg for mig selv og tænker at han ikke gider mig overhovedet, og han gider kun lige at være sammen med mig når han keder sig og ikke har andet at lave.

Han har slet ikke givet mig nogen grund til at tro det, men det er bare noget jeg kommer til hver eneste dag. Selv hvis vi er sammen, og han lige får en besked fra en af sine venner, så bliver jeg ked af det, for jeg lige pludselig begynder at tænke, at han heller vil være sammen med dem end mig, og at jeg bare lige så godt kunne gå og han ville være ligeglad.

Men på samme tid er der ikke noget jeg hellere vil, end at være sammen med ham, og jeg er så inderligt bange for at min ‘klistrethed’ driver ham væk. Flere gange om ugen bliver jeg så ked af det sent om natten, hvor jeg sidder og tænker, hvor jeg bliver nødt til at skrive til ham for at være sikker på at han ikke havde tænkt sig at forlade mig. Han forsikrer mig altid, at han har ingen planer om det, men alligevel bliver jeg nødt til at spørge igen et par dage efter.

Jeg ved egentlig ikke, om nogen af de ting jeg har skrevet om passer til de forstyrrelser, jeg har tænkt, at jeg har, men nu har jeg i hvert fald skrevet hvordan jeg har det.

Grunden til, at jeg ikke har fortalt mine forældre er, at de ikke vil tro på mig. Det er ikke bare noget jeg tror, det er noget jeg ved. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, fordi alt dette går ud over mine karakter, og når man går på htx som jeg gør, er det stærkt forventet at man får høje karakter.

Jeg har også i desperat forsøg på at finde ud af noget taget flere tests online, for at se, hvad de siger om sagen, og jeg får altid at vide, at det er meget stor chance for, at jeg har de ting jeg tester efter. Jeg ved selvfølgelig godt, at man ikke skal stole på en online test, men jeg kigger alligevel.

Jeg ved bare ikke hvem jeg skal snakke med, omkring den måde jeg har det på, eller hvad jeg kan gøre ellers.

Hilsen H

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Jeg kan af dit brev fornemme, at du har tænkt og mærket efter længe. Det lyder som om, at der er mange aspekter af dit liv, som ikke fungerer, som du gerne ville. Jeg forstår din desperation for at finde svar på, hvorfor du går og føler dig anderledes end alle andre og har svært ved bestemte ting.

Ligesom mange andre unge har du ledt efter svaret blandt de diagnoser, der findes. Jeg forstår godt, I leder efter svaret der, for så kan det komme til at “give mening”, at man har det, som man har. Men som du selv oplever, er det nemt at finde diagnoser, som beskriver ens situation. Dette betyder dog ikke, at man vil kunne diagnosticeres, så du gør klogt i ikke at stole på de online tests.

I grunden er det heller ikke så vigtigt, om man kan blive diagnosticeret eller ej - det vigtige er, at man finder ud af, hvad der gør hverdagen svær for en og forsøger at afhjælpe dette. Jeg synes, du gør dig nogle gode overvejelser i dit brev, og som jeg læser det, udgør din “alenehed” og frygt for afvisning et centralt problem.

Selvom du føler dig anderledes end andre, så ved jeg, der er mange børn, unge og voksne, som vil kunne nikke genkendende til de oplevelser, du beskriver. Men det gør jo ikke problemet mindre. Det viser tværtimod vigtigheden af, at man har nogle at snakke med, og som kan forsikre en om, at de gerne vil én.

Hvor er det dejligt, du har en sød kæreste, som gerne vil dig, og som forsikrer dig om dette. Jeg ved ikke, om du har fortalt ham alle de ting, du har fortalt mig her i brevet. Men jeg tænker, at hvis du er helt ærlig med ham, så vil han have forståelse for din “klistrethed”. Jeg tror også, det er vigtigt, at du husker på det, han siger (at han gerne vil dig) - selvom jeg godt ved, det kan være nemmere sagt end gjort.

Jeg tror også, det er vigtigt, at du kan snakke med andre end ham. Du nævner, at du ikke har fortalt dine forældre noget endnu, men jeg synes nu, det er vigtigt, at du får fortalt dem, hvordan du har det. For du skal ikke gå alene med så store tanker og følelser. Når du andre gør opmærksom på, hvordan du har det, håber jeg, at de vil være mere opmærksomme på at vise dig, at de gerne vil dig, og du vil have nogle at gå til, når det hele bliver svært.

Selvom dine forældre måske ikke forstår det første gang, du fortæller dem det, så bliv ved med at forsøge at få dem til at forstå. Det kan du bl.a. gøre ved at blive ved med at ville snakke med dem om det, ved at bede dem om hjælp eller ved at forsøge at fortælle det på nye måder (du kan fx skrive et brev).

Du kan også overveje at få fortalt det til nogle flere - Jeg tænker, at det vil være en idé at få en snak med en læge om det. Du er jo 18 år og dermed kan du tage til lægen, uden at dine forældre eller andre får noget at vide - med mindre, at du selv vil snakke om det. Det kan også være andre familiemedlemmer, venner/veninder eller måske en studievejleder på htx. Studievejlederen kan også støtte og rådgive dig - og du kan fx sende en mail med det, du har brug for at snakke om.

Selvom det selvfølgelig er en proces, at komme til at føle sig mindre alene og være mindre bange for at blive afvist, så tror jeg på, at det vil lykkes. Det gør jeg, fordi du allerede har fortalt mig, at du kan række ud og bede om hjælp - for det har du gjort i timerne til din lærer og til din kæreste og os.

Du er altid velkommen til at kontakte os igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.