Papfar???

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år

Der er slet ikke noget underligt i, at du nogle gange kan glemme, at det er dejligt, at din mor og far stadig er rigtig gode venner. Når ens forældre bliver skilt, så sker der nemlig rigtig mange nye ting i ens liv. Det skal man lige skal vænne sig til. Og det kan godt give mange bekymringer, tanker og spørgsmål.

Der er mange børn og unge, der synes, at det er svært, når deres forældre får nye kærester. Du skriver, at dine forældre lige er blevet skilt. Derfor kan jeg godt forstå, hvis det er en svær tanke, at din mor er forelsket i en anden mand. Det kan tage noget tid at vænne sig til.

Jeg kan forestille mig, at det er svært at gå rundt alene med hemmeligheden om din mor. Det er sådan, at bekymringer og tanker tit vokser sig alt for store, når man ikke får talt om dem. Så selvom du ikke har lyst til at fortælle din mor, at du ved det, så vil jeg alligevel råde dig til at gøre det. Du skal ikke gå alene og forestille dig alt muligt – som måske ikke engang kommer til at ske. Du har brug for at vide, hvad der sker i jeres familie.

Jeg kunne forestille mig, at din mor gerne vil snakke med dig om det hele, hvis hun vidste, hvordan du havde det. Kan du finde en måde, du kan få det sagt på? Ville det fx hjælpe, at skrive det ned i et brev til hende? Nogle børn kan bedre lide at skrive deres tanker ned end at sige det højt. Du kan fx skrive, at du ved en fejl så en SMS på computeren til en mand, og at du også hørte hende tale om ham til din mormor og morfar. Du kan også vise din mor det brev, du har skrevet til BørneTelefonen og måske mit svar? Her har du meget fint beskrevet, hvordan du har det, og hvad du synes, der er svært.

Det kan også være, du har lyst til først at snakke med din mormor eller morfar? Som du fortæller i brevet, har de hørt om den ikke-hemmelige hemmelighed om din mor. Måske kan det være lettere, hvis du får sagt det til en af dem, før du snakker med din mor?

Du er langt fra den eneste, der synes, at det kan være svært, når ens forældre bliver skilt, og man skal finde en ny måde at leve på. Måske har du nogle veninder, som har prøvet noget af det samme? De vil nok kunne fortælle dig lidt om, hvordan det var for dem, at deres forældre blev skilt og fik nye kærester?

Inde på Børnetelefonens hjemmeside kan du også læse mere om skilsmisse på https://bornetelefonen.dk/tema/skilsmisse. Måske kan det hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.