Brev
Påvirket af noget forfærdeligt
Hej BB
Jeg er en 13 årig aktiv pige som kom ud for noget forfærdeligt.
Det hele startede for omkring 2 uger siden hvor vi kørte galt efter en rigtig god ferie vi var på vej hjem fra. Vi lavede et såkaldt sammenstød.
Der var heldigvis ingen der kom til skade og bilerne kunne godt køre bagefter.
Jeg er generelt en meget følsom pige og det her påvirkede mig ret meget. Jeg har fået det rigtig dårligt efter det. Bare oplevelsen kan jeg sket ikke tænke på.
Vi kørte galt en lørdag og jeg valgte ikke at sige det til nogle. Det var mandag og min veninde spurgte mig også hele tiden om der var noget galt men jeg svarede bare nej.
Om tirsdagen i den næstsidste time kunne min lære se at der var noget galt. Hun trækker mig og min veninde så ud(i sidste uge var der lidt tøseproblemer så hun troede at det bare var det) jeg får det så fortalt. Det føltes ret dejligt at komme ud med det.
Vi havde så time igen og min anden lære kommer så hen og snakker med mig om det. Så nu er mine lærere og nærmeste veninde opmærksom på det.
Men her sidste dag blev jeg inviteret til fødselsdag hvor vi skulle ud og bowle i vores naboby. (Hvor vi sjovt nok skulle kære hen)
Jeg fik det så dårligt med det at jeg takkede pænt nej selvom jeg var fri den dag.
Jeg har stadig ikke været ude og køre siden det skete og jeg er stadig “påvirket” af det.
Jeg ved ikke hvordan jeg nogen sinde får mig selv ud af det her så det håber jeg i kan hjælpe med.
Kærlig hilsen J.❤️
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J.
Det lyder til at sammenstødet påvirker dig mere end du lige havde tænkt, det ville. Det må have være meget chokerende, det I har været ude for. Og jeg kan høre, at det føles rart at tale med din lærer og din veninde. Det er godt, at det føles rart og du taler med dem om det.
Jeg tænker, at det var dine forældre du var sammen med? Har I mon snakket om sammenstødet, efter I er kommet hjem? Måske er I alle blevet forskrækkede og glemmer at tale sammen om det. Jeg tænker, at det vil være en god idé at tale om det derhjemme. Det kan være at de andre der var med i bilen også har det svært og er bekymret for at køre i bil. Også selvom der heldigvis ikke var nogen, der kom til skade.
Desværre så husker kroppen sådan nogle oplevelser, som har været voldsomme og det kan blive ved med at dukke op i lang tid. Derfor er det meget vigtigt, at man får snakket med nogen om det, da oplevelsen så efterhånden ikke vil fylde så meget.
Ofte er man nødt til at snakke om det mange gange, før man får sådan en oplevelse på afstand. Det vil være godt at snakke derhjemme. For nogen er det også godt at tale med en psykolog om det? Hvis du og dine forældre tænker det, så kunne I tale med lægen om det. Og høre hvad lægen tænker er godt at gøre.  Det kan være at lægen tænker, at det vil være godt at I får talt med en psykolog?
Det kan også være, at det er nok at snakke med dine forældre, veninde eller lærer om det igen. Det vigtigste er i hvert fald, at frygten for at køre bil forsvinder igen eller ikke styre om du kan tage med til en fest eller andre ting.
Jeg vil også lige fortælle dig, at din reaktion er helt normal. Så der er altså ikke noget galt med dig, at du er blevet bange for at køre i bil. Der er mange der oplever det, når de har været ude for sådan noget. Heldigvis slipper langt de fleste frygten igen, når de får snakket en masse om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.