Brev
påkørt
Hej børnetelefonen
I december blev jeg påkørt af en bil på vej til skole og det har selvfølgelig påvirket mig meget. Jeg er begyndt at cykle igen så det er jo okay. Problemet er så at alle siger at det snart går over men det føler jeg bare ikke at det gør.
Det er som om at alle tror at det er noget man bare kommer over. Det syntes jeg ikke at det er. Det er som om at alle de andre ikke forstår mig. Jeg ved jo også godt at de andre ikke kan læse ens tanker men det er lidt som om at de er ligeglad med det der er sket. Det gør altså noget ved mig.
Håber i kan hjælpe mig
K.h Mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Hvor er det godt, at du skriver til os. Som du skriver, kan andre ikke læse dine tanker, derfor er det godt, at du har skrevet her.
Du må være blevet meget forskrækket, da du blev påkørt, og jeg kan godt forstå, at det påvirker dig meget. Det er en oplevelse, som kan påvirke dig i lang tid.
Det er så sejt, at du allerede er begyndt at cykle igen. Men det er måske grunden til, at andre tror du har det helt fint.
Jeg tror, at det er en rigtig god idé, hvis du kan fortælle dine forældre, hvordan du har det. Det er vigtigt, at de ved, du stadig er meget påvirket af det. Måske kan du fortælle dem, præcis hvornår du særligt kan mærke det, så de kan trøste dig og berolige dig.
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide at snakke med din lærer. Måske kan du fortælle ham/hende, hvor meget det stadig fylder hos dig. Det kan være, at din klasse kan tage en snak om den slags oplevelser. Så kan I fælles have en snak om, hvordan det føles indeni, og hvad man kan gøre for at komme sig over det. Det behøver jo ikke at være en snak om dig, men mere en generel snak om, hvordan det føles indeni.
Det kan også være, du har lyst til at ringe til BørneTelefonen og snakke lidt med en rådgiver om alle tankerne. Nogle gange kan det hjælpe, hvis man får talt om det - også selv om man har talt om det før. Det er med til at gøre tankerne mindre skræmmende.
Mvh
BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.