Brev
Overvægt
Hej. Jeg er overvægtig dreng og har en masse venner som tit tager ned og bader. Jeg vil rigtig gerne med, men jeg kan ikke så godt lide at have badetøj på når jeg er overvægtig fordi at alle andre et tilpas. Det er ikke så fedt at være den der ikke tager med… Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år
Jeg forstår godt, at du rigtig gerne vil bade sammen med dine venner.
Men samtidig forstår jeg også, at man kan have svært ved at vise sin krop i badetøj, når den ser anderledes ud end det store flertal.
Det er let at blive mere genert og privat omkring det at være nøgen, eller næsten nøgen, som man er i badetøj. Det sker også selvom man ikke er overvægtig.
I den alder du har nu, er det derudover almindeligt, at man begynder at tænke mere over hvordan man ser ud og sammenligne sig meget med andre.  Disse ting kan til sammen gøre det meget svært at komme på stranden, hvor de andre er.
Men når jeg hører at det er dine VENNER du er sammen med på stranden, så tænker jeg at de holder af dig som den du er! Måske tænker de slet ikke så meget over det med, at du ikke ser ud som dem? Og savner dig på stranden – fordi I er venner?
Det med at føle sig ‘forkert’ handler jo også om, hvordan man tænker. Det er let at komme til at gemme sig selv væk, fordi man føler sig ‘forkert’. Og på den måde kan man komme til at begrænse sig selv.
En mulighed for at undgå dette kunne være, at du havde en t-shirt på sammen med dine badebukser? Så du kan komme på stranden med dine venner – og bade og hygge på lige fod med dem?
Mon du har fortalt en af vennerne om, hvordan du har det? At du ikke har lyst til at vise dig i badetøj? Måske behøver du ikke på en direkte måde at fortælle hvorfor, hvis det føles for svært. Men bare fortæl, at du ikke bryder dig om det…og så hør hvad din ven siger til det? Måske har han også en ide eller et forslag, du kan bruge?
Et konkret råd er, at en mørk t-shirt bliver ikke gennemsigtig i vand på samme måde som en hvid gør…Hvis du er i tvivl, kan du jo prøve at tage en på i bad?
Men jeg tænker på, om du har fortalt om dine tanker og følelser til andre end os? Jeg synes at det vil være en rigtig god ide at snakke med din mor eller far om det. Så forstår de også bedre hvorfor du kommer hjem med en drivvåd T-shirt, eller hvorfor du tager den på i bad.
Det kunne også være en lærer du har det godt med. Måske de også har ideer til, hvad du kan gøre?
Jeg synes det er SÅ godt, at du værdsætter dine venner. Og at du gør noget for at du kan være sammen med dem i fritiden. Jeg tænker at du er ven, der er rigtig god at have.
Jeg ønsker for dig at du snart tager ned og bader samen med dine venner!
Du er naturligvis velkommen til at kontakte os på 116111, hvis du har brug for flere ideer til hvad du kan gøre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen