Brev
Overvåget, bange, ved ikke om jeg har angst?
Jeg er en pige på 13 år.
Overvåget
Jeg føler mig overvåget hele tiden 24/7, det er alle jeg kender som ville have en særlig mening med hvad jeg laver. Det er for det meste nogen fra min klasse.
Bange.
Jeg er bange hvis mine forældre har været væk længere end hvad de siger. Fx. Hvis de ikke svarer på opkald eller beskeder inden for 30 min. Bliver jeg bange og bekymret.
Har jeg angst?
Er der noget jeg kan gøre ved de to problemer?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år
Hvor er det godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du går og føler dig overvåget og bliver nervøs for om der sker noget med dine forældre. Det kan jeg godt forstå, at du bliver bange over. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Du skriver, at du føler dig overvåget hele tiden – for det meste af nogen fra din klasse. Du føler, at alle du kender har en særlig mening om, hvad du laver. Jeg tænker på, om der mon er nogen, der har sagt noget til dig om, hvad du gør? Eller om det mere er en følelse du har?
Jeg spørger sådan, fordit langt de fleste mennesker tænker over, hvad andre mennesker tænker, om det de gør. Det er altså helt normalt, at man spekulerer over, hvad andre tænker om en. De tanker kan gøre én opmærksom på, hvad man laver, og om der nu er nogen, der ser det og tænker noget (dårligt) om det. Giver det måske mening for dig?
Hvis andre derimod kommenterer på, hvad du gør og på den måde får dig til at føle dig overvåget, så tænker jeg, at du er nødt til få lidt hjælp til at få det stoppet. Måske kan du tale med en af dine forældre eller en lærer om det? Du kan fortælle dem, ligeså fint som du har fortalt mig det, at du føler dig overvåget af de andre, og at de har en særlig mening, om det du laver. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at starte sådan en samtale, men jeg tænker, at det er en god måde at få det stoppet på.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det, inden du snakker med nogle andre om det og eventuelt “øve” sådan en samtale, så er du velkommen til at ringe til os på 116111. Vi sidder altid klar til at snakke med dig og hjælpe dig videre.
Du fortæller, at du bliver bange, hvis dine forældre kommer senere hjem end de har sagt, eller hvis de ikke tager deres telefon. Det kan jeg godt forstå, at du kan blive bange over. Man kan få mange tanker inde i sit hoved om, hvad der kan være sket, når man ikke kan få fat i folk. Har du prøvet at snakke med dine forældre om, at du bliver bange, når de ikke kommer hjem til tiden eller svarer?
Måske kan I lave en aftale om, at de ringer til dig, hvis de bliver forsinkede? På den måde behøver du ikke gå og være nervøs for, om de mon kommer hjem. I forhold til beskeder og opkald kan det være svært altid at få svaret inden for 30 minutter, hvis de for eksempel er på arbejde eller i gang med at cykle eller køre bil. Måske kan I alligevel få lavet nogle aftaler om, hvordan du kan være sikker på, at der ikke er sket dem noget. Er det mon en mulighed for dig?
Det er helt i orden, at man bliver nervøs og det er jo mest et udtryk for, at man holder af dem og ikke vil have, at der sker dem noget. Rigtig mange i Danmark lider af angst, men man har ikke nødvendigvis angst fordi man går og er bekymret. Du kan altid kontakte din læge og spørge ham/hende om angst. De kan fortælle dig om du har angst. Hvis du har angst, kan man få rigtig god hjælp til, at man kan leve et helt normalt liv. Det kan din læge også hjælpe dig med.
Du har været rigtig god til at fortælle mig om din situation. Jeg tænker, at du skal bruge den styrke til at snakke med nogle flere. At snakke om sin situation, hjælper rigtig mange unge, der har det svært. Du er allerede godt i gang. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116111.
De bedste ønsker
BørneTelefonen