Brev
Overvåget
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på snart 14 år.
Jeg oplever ofte at jeg føler mig overvåget.
Bl.a. når jeg ligger i min seng om aftenen.
Jeg kan ikke ligge med ryggen ud til rummet når det er mørkt og egentligt heller ikke når det er lyst.
Jeg føler der er en der kigger på mig hele tiden og at de vil gøre mig noget ondt.
Jeg kan heller ikke gå udenfor når det er mørkt.
Jeg føler der er en der følger efter mig. Følelse vil ikke gå væk!
Er der noget galt med mig?
Skal jeg opsøge hjælp hos en professionel?
Skal jeg have medicin for det?
Håber virkelig i kan hjælpe!
Hilsen en pige i nød!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Jeg er sikker på, at der er mange, der har det ligesom dig. Det er bestemt ikke rart, når man går og er utryg.
Jeg vil klart råde dig til at snakke med dine forældre om det. Fortæl dem, hvordan du har det, når du ligger i din seng eller går på gaden, når det er mørkt.
Du kan også prøve at tænke over, hvad du laver de sidste timer inden du skal sove. Ser du noget uhyggeligt i fjernsynet eller lign. Det kan være en god idé at lade op til, at man skal i seng. Det kan man gøre ved at lave nogle rare og hyggelig ting. Det f.eks. være at drikke en kop the med dine forældre eller en veninde. Gå i et dejligt bad, lægge neglelak eller hvad du nu synes kunne være rart. På den måde går man i seng med nogle rare tanker i hovedet.
Hvis du ligger i din seng og du bliver utryg. Så kan det være en god idé at have en lille lampe tændt, så der ikke er helt mørkt. Du kan også finde noget stille instrumental musik og ligge og lytte til det. Når man har prøvet det et par gange, så kan det være rigtig afslappende. Det kan også være du hellere vil falde i søvn til en podcast eller noget helt tredje. Men lys og lidt lyd kan være meget betryggende.
Jeg kan ikke svare på, om der er noget galt og om du skal have hjælp. Men snak med dine forældre om det. Så kan I, i samarbejde finde ud af en løsning, så du kan blive mere tryg.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.