Brev

Overvåget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år. 

Jeg er sikker på, at der er mange, der har det ligesom dig. Det er bestemt ikke rart, når man går og er utryg. 

Jeg vil klart råde dig til at snakke med dine forældre om det. Fortæl dem, hvordan du har det, når du ligger i din seng eller går på gaden, når det er mørkt. 

Du kan også prøve at tænke over, hvad du laver de sidste timer inden du skal sove. Ser du noget uhyggeligt i fjernsynet eller lign. Det kan være en god idé at lade op til, at man skal i seng. Det kan man gøre ved at lave nogle rare og hyggelig ting. Det f.eks. være at drikke en kop the med dine forældre eller en veninde. Gå i et dejligt bad, lægge neglelak eller hvad du nu synes kunne være rart. På den måde går man i seng med nogle rare tanker i hovedet. 

Hvis du ligger i din seng og du bliver utryg. Så kan det være en god idé at have en lille lampe tændt, så der ikke er helt mørkt. Du kan også finde noget stille instrumental musik og ligge og lytte til det. Når man har prøvet det et par gange, så kan det være rigtig afslappende. Det kan også være du hellere vil falde i søvn til en podcast eller noget helt tredje. Men lys og lidt lyd kan være meget betryggende. 

Jeg kan ikke svare på, om der er noget galt og om du skal have hjælp. Men snak med dine forældre om det. Så kan I, i samarbejde finde ud af en løsning, så du kan blive mere tryg. 

De bedste hilsner fra BørneTelefonen. 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat