Ondt i maven

kære BB.

jeg er en pige på 13 år der har gået og været bange et stykke tid. siden min 13 års fødselsdag har jeg haft ondt i maven næsten hver dag. det begynder at brænde og svig og nogen gange får jeg kvalme. nogen gange får jeg det om morgenen og nogen gange når jeg lige har spist. det kommer meget forskelligt.

jeg har ikke menstruation, jeg har ikke kastet op og jeg har intet problem med at spise. det går mig meget på og nogen gange må jeg blive hjemme så ondt det gør.

jeg plejer at være bange når jeg går i seng for at jeg vågner op med ondt i maven så det ligesom bliver til en form for ond cirkel hvor at jeg bliver bange for at få ondt i maven og derfor får jeg ondt i maven.

jeg er også sådan en de bekymre mig meget om ting. altså små ting som når man slikker på sin finger og får bakterier i munden eller når man fryser er jeg bange for at blive syg. jeg er meget tit bange for at blive syg og kaste op. jeg ved ikke hvad det er med mig men det går mig meget på i hverdagen.

jeg har været til lægen men de sagde at de ikke troede at der var noget og det er så irreterende for der er jo tydeligvis noget.

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men jeg har virkelig brug for hjælp.

tusinde tak på forhånd

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er du god til at beskrive om den "onde cirkel", som du oplever. Hvor ondt i maven og frygten for det, går i ring. Det er så godt, at du er opmærksom på, at du gerne vil have hjælp. For sådan skal det ikke være.

Jeg synes, at du skal tale med dine forældre om, at I skal bestille en ny tid hos lægen. Og så skal du fortælle lægen alle de ting, du har skrevet i dit brev til os.
For hvis du stadig har ondt, så er det ikke nok at lægen siger, at der ikke er noget galt.

Det kan dog godt være, at det ikke er fysisk, at du eventuelt fejler noget. Og så kan det være svært for lægen at stille en diagnose.
Uden at vide det, tænker jeg, at det også sagtens kunne være noget psykisk, der giver dig fysiske smerter. Det tænker jeg især, fordi du skriver, at du bekymrer dig en del om ting, du måske ikke burde tænke så meget på i din alder. Lægen har også mulighed for, at henvise dig til at tale med en psykolog. Det kan du og dine forældre måske tale med ham/hende om?

Du kunne tænke lidt over, om der er noget bestemt i dit liv, som gør dig usikker eller bekymret. Det kan nemlig godt give dig en følelse af kvalme eller andet fysisk ubehag.
Og hvis du kommer i tanker om noget, synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det, så I kan få en god snak om det hele.

Du må også meget gerne ringe til BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der eventuelt kan være galt, og hvordan du takler det. Nummeret er 116 111.
Du er anonym, så vi kan ikke se dit telefonnummer.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.