Brev
Øm bryst! Panik!
Hej!
Jeg er en pige på 14 år!
Og meget pludseligt fik/opdagede jeg at min venstre bryst var mega øm, ved brystvorten. Og den er meget større og hårdere end højre! Jeg er ved at panikke! Er det normalt?!
Jeg tør overhovedet ikke at sige det til min mor eller andre. Så det er ikke en mulighed. Brystvorten går også lidt ind af i den ene side? Er det også normalt.
Jeg gjorde det, man ALDRIG skal gøre, søge på Google 🙁 ja der står så alt muligt om brystkræft.
Jeg vælger bare at PRØVE at tro på det er normalt indtil videre!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er helt normalt, at det ene bryst er hårdere og større end det andet. Når man er 14 år sker der en masse ting i kroppen, og det påvirker bl.a. brysterne. Jeg tror, at alle unge piger har prøvet at mærke noget anderledes ved deres bryster, hvor kirtler og brystvorte kan være ømme.
Jeg kan sagtens forstå, at du er urolig lige nu. Det kan være skræmmende at gå med den nervøsitet alene. Derfor vil jeg virkelig råde dig til at tale med en om det. Du skriver, at du slet ikke tør sige det til din mor? Jeg tænker på, om det mon er, fordi du er nervøs for om hun bliver ked af det og bekymret? Men, jeg gætter på, at din mor kender til brysters udvikling og måske har oplevet det samme som du. Men, måske har du en god veninde, som du kunne starte med at tale med? Så kunne I måske også tale om, hvordan man kan tale med sine forældre om svære ting?
For det betyder nemlig noget, at kunne tale med sine forældre om svære ting.Det er jo helt okay at have det sådan. Nogen gange kan det føles lettere at klare det selv, men man skal huske at passe på sig selv samtidig og mærke efter, så det ikke ender med at blive for hårdt at gå med bekymringerne selv.
Du kan også overveje at vise din mor dette brev og svaret. Så ved hun hvad det handler om, og du behøver ikke forklare det hele. Måske kunne det være en mulighed for dig? Du har jo været mega god til at fortælle om dine følelser i det her brev! Det at du har skrevet ind til os fortæller mig nemlig også, at du gerne vil dele dine tanker med nogen.
Hvis du er mest tryg ved at få det tjekket, så er det lægen der kan  hjælpe dig. Jeg kender mange unge piger, som har været hos lægen for at få tjekket deres bryster. Somme tider kan lægen se eller mærke, med det samme, at det skyldes helt normale kirtler i brystet. Ellers bliver man henvist til  en undersøgelse, hvor de scanner brystet. Det gør ikke ondt og lægerne er vant til det.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Når du har talt med en om dine bekymringer - uanset om det er din veninde, en moster eller din mor - så husk at gi' dig selv et klap på skulderen for at gøre noget, som du faktisk synes var ret svært! Den følelse kan du nemlig bruge, når du på et andet tidspunkt igen får brug for at tale med nogen om noget, som er lidt svært.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen