Brev
Øhhh?
Hejsa,
jeg var her for nogle dage siden i svømmehallen med min familie.
jeg kørte inde i en strøm hvor 2 fyre begyndte at gnide sig op af mig flere gange og rørte mig diverse steder, altså byster og røv.
Jeg fik ikke sagt det til nogle og jeg føler mig utilpas..
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Jeg kan virkelig godt forstå, at det gør at du føler dig utilpas. De to fyres opførsel er slet ikke okay.
Du spørger til, hvad du skal gøre. Jeg synes, at dit fine brev allerede indeholder en rigtig fint forslag: Nemlig at sige det til nogen. Jeg kender til andre piger, som tænker at det er 'for sent' at fortælle om ubehagelige og svære oplevelser. Det er aldrig for sent at fortælle, at man har oplevet noget rigtig ubehageligt og svært. Mon du har en god voksen du kan tale med eller en veninde, som kan støtte dig i at snakke med en voksen. Måske kan du skrive det til en voksen i et brev eller en sms, måske din mor? Så I kan snakke sammen om det, så du ikke går med det alene.
Det de to fyre har gjort, er jo at udsætte dig og måske også andre piger for meget grænseoverskridende krænkelse. Det er jo tydeligt, at det ikke er tilfældigt det de har gjort. Måske er det også en ide at fx den voksne, kan fortælle det til svømmehallen, så de også ved, at de ting her foregår og noget svømmehallen skal være med til at stoppe?
Jeg gætter på, at du går med nogle følelser eller tanker der rumstere, som ikke plejer at være der. Sommetider kan man komme til at tænke, at man selv kom for tæt på eller kom til at kigge på fyren (fyrene) på en 'forkert måde' og derfor kan man komme til at tro, at det var ens egen skyld? Men det er ALDRIG pigens (din) egen skyld. Jeg ved ikke om du kan genkende den følelse eller situaiton, men måske?
Nu har du fået 'hul' på det ved at skrive til os, så jeg håber du har mod på, at snakke med en voksen tæt på dig. Du er også velkommen på 116111 BørneTelefonen og 'træne' at sige tingene højt eller idéer til, hvad du kan sige eller skrive. Du er i hvert fald meget velkommen til at kontakte børnetelefonen, så vil der altid være en voksen klar til at lytte.
Kærlig hilsen BørneTelefonen