Brev
Obama er væk!
hej jeg er en dreng på 14 og jeg er meget ked af det over trumps sejr jeg vil bare gerne have obama tilbage i mit liv pls hjalp
køn er lige meget, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 14 år
Jeg kan godt forstå, at du savner Obama. Det er der mange mennesker, som gør. Han var en præsident, som havde mange fans i Danmark. Og med Trump er det noget andet.
Trump gør også mange voksne urolige, fordi han gør tingene på en meget anderledes måde end andre præsidenter før ham. Mange voksne bliver også nervøse for, hvad Trump kan finde på, fordi hans måde at være præsident på er så ny og ofte overraskende. Når man ikke ved, hvad en stor verdensleder kan finde på at gøre, så kan det skabe stor usikkerhed i verden.
Når det så er sagt, så vil jeg gerne fortælle dig, at der er mange højtuddannede og dygtige mennesker, som også er med til at lede USA. Ingen mand kan gøre det alene. Derfor er der også grænser for, hvad han kan få lov til at gøre. USA er et demokrati, og det betyder, at Trump kun kan være præsident, så længe han har opbakning fra det amerikanske folk til at være det. Måske kan det give dig lidt ro at tænke på?
Hvordan det vil gå i fremtiden, kan ingen af os vide med sikkerhed. Men der vil helt sikkert komme andre præsidenter efter Trump, og de vil have andre måder at lede USA på. Det er sådan, at en præsident i USA højst kan være præsident i otte år. Når den tid er gået, skal der vælges en ny. Efter Trump har siddet i fire år, skal der desuden være valg igen, hvor en anden kan udfordre ham. Det kan føles som lang tid at vente på forandring, men det betyder dog, at Trumps tid ved magten kommer til at slutte. Det kan du måske også tænke på.
Hvis du stadig er bekymret, så vil jeg foreslå, at du taler med en voksen tæt på dig om dine tanker. Jeg håber, at du kunne finde lidt ro i nogle af de ting, jeg her har skrevet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen