Brev
Noglegange er jeg bange for min far
Hej
jeg er en pige på eleve år og nogle gange når min mor er på arbejde (som hun er næsten hver weekend)så er min far alene hjemme sammen med mig og min bror og søster og så nogle gange kan min far godt finde på at gøre noget (uden at slå) sådan at jeg bliver bange for ham.
Håber i kan hjælpe mig.
Venlig hilsen …..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver her til brevkassen. Hvis man går og føler sig bange derhjemme, er det nemlig vigtigt at fortælle om det.
Det lyder ikke rart at have en følelse af at være bange for sin far nogle gange. Uanset hvad det er din far gør, er det ikke okay, at du føler dig bange for ham. Børn skal nemlig have det godt og føle sig trygge i deres hjem.
Det vil være en god idé, at fortælle ham præcist, hvad det er der gør, at du bliver bange. Så kan han bedre kan forstå dig og sørge for, at du ikke bliver bange for ham. Hvis du synes, at det er lidt svært at snakke om det med din far, vil jeg foreslå, at du fortæller om hvordan du har det til en anden voksen, som du er tryg ved og stoler på. Det kan være din mor, en god lærer, en nabo eller en bedsteforælder.
En voksen vil kunne hjælpe med at finde ud af, hvad der kan gøres, så du ikke skal være bange. Hvis du synes, at det er svært at snakke om, hvordan du har det, kan det måske være en hjælp at vise det brev, du har skrevet til mig sammen med mit svar.
Hvis du synes det er lidt svært at snakke om det med nogle du kender, er du også meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111.
Jeg synes ikke, at du skal gå alene med din følelse af at være bange derhjemm,e og jeg håber derfor, at du kan få snakket med en voksen, du er tryg ved.
Med ønsker om alt det bedste, BørneTelefonen