Brev
Noget dumt jeg har gjort
Hej.
Da jeg var i bad så kedede jeg mig. Jeg legede med min ene bryst og så sugede jeg eller rettere sagt bed mig en smule i brystet. Der er nu efterladt et rødt mærke. Jeg er bange for at det skader mig, eller mit hjerte. Er 12 år. Er rigtig bange.
Min mor ved det og hun sagde at det kan være farligt og at jeg aldrig skal gøre det igen. Kan det skade Mig? Hvordan går det overhovedet væk igen? Bliver det der for altid? Det er en bidemærke, og når jeg bider mig i armen går det væk igen i ca. 2 minutter, men den her er der stadig i lang tid..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 12 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du skriver ind til BørneBrevkassen, for jeg kan se, at du er bekymret.
Du skriver, at du sugede eller bed dig lidt i brystet, og ud fra det tænker jeg, at du kan have fået det, man kalder et sugemærke. Det kommer på huden, hvis man suger huden ind i munden i længere tid, og det kan blive på huden meget længere, end et bidemærke... men det går væk igen med tiden, man kan dog ikke gøre så meget for, at det går hurtigere - desværre.
Hvis det er et sugemærke, du har fået, tænker jeg ikke, at det kan skade dig eller dit hjerte, eller at det er farligt... og det går helt sikkert væk igen. Måske er det allerede væk, nu hvor du får mit svar.
Hvis det ikke går væk af sig selv, tænker jeg, at du og din mor sammen lige skal kontakte din læge, så lægen kan kigge på det, og du måske kan fortælle lægen, hvad du gjorde...
Sidder du stadig tilbage med spørgsmål, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på BørneChatten og tale med de voksne rådgivere her. Det er helt anonymt.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.