Brev
nøgenbillederne…
hej
jeg er en pige på 12, som i nok har set på overskriften har jeg sendt nøgenbilleder..
jeg er så skuffet og ked af det over det når jeg tænker på det bagefter, det hele startede med en lesbisk pige på 13 der spurgte mig som ven på snapchat (er IKKE lesbisk)
jeg troede det var en fra min gamle skole så jeg sagde bare ja, men det var ikke hende… hun ville have nøgenbilleder og hun sendte også selv billeder men jeg blev ved med at skrive nej..
dagen efter så snappede vi igen også, skal lige siges at jeg er megeet skuffet og ked af det over mig selv og jeg virkelig kunne finde på det, men så sendte jeg hende et billede af mine bryster
også efter det billede truede hun mig så med at lægge det ud på nettet,
hun ville havde 10 nøgenbilleder hvis hun skulle slette de billeder hun havde af mig, men det ville jeg ikke, så aftalte vi 5 billeder.. 3 af min røv og 2 forfra af mine underbukser.. så det gjorde jeg, men kun fordi hun skulle slette billede ellers havde jeg ikke sendt dem..
men jeg er så skuffet og nu hvor jeg kigger på mig selv i spejlet tænker jeg bare “ad hvor er du bare klam”
jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, men jeg har sagt det til mine forældre og det var de meget glade for at jeg gjorde..
vil i ikke nok hjælpe mig.. har virkelig haft mange problemer her for tiden…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år
Jeg kan godt forstå din frustration over at have sendt billederne, men samtidig vil jeg også sige, at jeg tror, det er en følelse, du deler med mange andre unge, som har gjort det samme som dig.
Det er normalt at lave ting, man fortryder. Det prøver langt de fleste af os flere gange i livet. Det vigtigste må være, at man lærer af sine fejltagelser og måske handler anderledes næste gang.
Derfor synes jeg ikke, at du skal være så hård ved dig selv. Vi laver alle fejl indimellem, som vi bliver nødt til at tilgive os selv. Kan du mon sige til dig selv, at sket er sket, og at det er ok at fejle indimellem?
Det er så flot, at du fortalte det til dine forældre. Jeg tænker på, hvad de mon sagde, da du fortalte dem det? Kan du mon snakke med dem igen om, at det stadig fylder rigtigt meget for dig? Måske kan I sammen lave en aftale om, at du fortæller dem, hvis nogen på nettet ønsker nøgenbilleder af dig?
Det kan være rigtig svært som ung at navigere i alt det, der foregår på internettet. Og man kan nemt komme ud i situationer, hvor man pludselig får lavet noget, man fortryder, fordi man ikke når at tænke sig om eller får snakket med nogen om det. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at man snakker med nogle voksne om, hvad man laver på nettet.
Jeg tænker også på, om det mon er noget, I snakker om i din klasse? Hvis du har mod på det, kunne du måske fortælle din lærer om din oplevelse, og så kunne I i klassen snakke om, hvad man som ung laver på nettet, hvordan man bedst begår sig, og hvad man skal passe på?
Hvis du ikke har lyst  til at dele din historie med din klasse, kan din lærer måske tage det op som et tænkt eksempel. Jeg forestiller mig nemlig, at der også kan være andre i din klasse, der har haft samme oplevelse som dig og som har brug for at snakke om det.
Til sidst vil jeg lige understrege, at det er ulovligt at bruge andre folks billeder på nettet uden deres tilladelse, og de skal slette billedet, hvis man beder dem om det. Det er altså ulovligt, når pigen på den måde truede dig til at sende flere billeder. Derfor vil jeg også opfordre dig til, at du sammen med dine forældre kontakter pigen og får hende til at slette dine billeder.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at kontakte Børnetelefonen på 116111, hvis du har brug for flere svar.
De kærligste hilsner fra Børnetelefonen