Nøgenbilleder

Hej Børnetelefonen,

jeg har gjort noget ekstremt dumt!!!! Jeg har sendt nøgenbilleder med min gamle træner. Vi har sendt til hinanden. Hans kone har nu fundet ud af det og vil fortælle mine forældre om det.

Jeg er sindssygt bange for jeg vil ikke miste mine forældre og jeg ved de vil hade mig for det her. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hjælp mig!

Kh E

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E.

Jeg kan godt forstå, at du føler dig bange for, hvad der nu kommer til at ske. Det kan godt være, at dine forældre vil blive vrede først, men det er fordi, at de bekymrer sig om dig. Vreden vil gå over igen. Måske vil de faktisk være mere vrede på din gamle træner, fordi han er voksen og ikke burde udveksle nøgenbilleder med piger under 15 år (som er den seksuelle lavalder – som du måske ved?).

Jeg bliver nysgerrig på, hvordan det kom så vidt, at din gamle træner og dig sendte nøgenbilleder til hinanden? Det er nemlig meget ulovligt at sende nøgenbilleder til unge under 15 år, hvis man selv er over 15 år. Derfor er det også rigtig vigtigt, at dine forældre ved det, så de bedre kan hjælpe dig.

Du skriver selv, at det er ekstremt dumt. Det lyder som om, at du måske fortryder, at du gjorde det? De fleste mennesker oplever, at de har gjort noget som de fortryder. Det er selvfølgelig slet ikke godt, hvad der er sket, men samtidigt har du lært noget meget vigtigt om grænser. Jeg ved, at der er andre unge, der har haft sendt nøgenbilleder, og at de ikke har overvejet, hvilke konsekvenser, det kan have. De har oplevet, at deres egen grænse er blevet overskredet – af dem selv eller andre. Når du har været i denne situation, kan du bedre undgå at komme ud for det igen.

Jeg tror bestemt ikke, at du skal være bange for, om dine forældre vil hade dig. Dine forældre elsker dig, og de vil gerne hjælpe dig. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du er ærlig over for dem, når I skal snakke om det her. De vil nemlig gerne hjælpe dig – derfor vil de også gerne vide, hvad der er foregået mellem dig og din gamle træner. Det kan godt være svært at skulle fortælle sine forældre om den slags ting, men det er vigtigt for, at de kan hjælpe dig bedst muligt. Du kan f.eks. fortælle dem, at du fortryder det, og at du var bange for, hvad de ville sige til det. Ville du mon kunne sige sådan til dine forældre?

Jeg sender dig de allerbedste tanker.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.