Brev
Nøgenbilleder
(Brevet er redigeret af hensyn til afsenderens anonymitet)
Hej BB,
jeg er en pige på 14
Jeg havde en ‘flirt’ med den her dreng, vi snakkede i nogle par måneder.
Han bor laaaaangt væk fra mig, lad os sige at jeg er fra en by i jylland og han er fra en by på sjælland. Men han blev mere og mere afvisende. Han spurgte hele tiden om nudes, men jeg svarede nej flere gange.
Til sidst følte jeg mig presset og sendte 3 videoer, men ikke af min krop.
Det var tydeligvis at det ikke var min krop, da pigen i videoen er brunette, (jeg er blondine). Efter jeg sendte dem, svarede han mig aldrig. 2 dage senere, skrev han at jeg skulle lade være med at skrive. Jeg var knust.
En måned efter får jeg så nogle spørgsmål om det på ask.fm, jeg får fx spørgsmål med ‘Ad hvad er det dog nogle klamme videoer du har sendt til (navn). Jeg græd, og skrev til ham. Han svarede at han var blevet hacket, men det vidste jeg tydeligvis godt at han ikke var.
Men en uge senere skrev hans veninde til mig, fordi hun syntes at det var synd for mig. Hun skrev at han havde sendt dem rundt og sagt det var mig, men hun og hendes veninder vidste godt at de var fake.
Hun ringede også, og fortalte ALT hvad han havde sagt.
Jeg sendte det for 3 måneder siden. Jeg har fortalt det til få veninder, og de prøver at hjælpe.
Hvad kan jeg gøre, jeg er bange for det kan blive delt på nettet under MIT navn! Jeg har svært ved at stole på folk nu, jeg går heller aldrig op i drenge, det har jeg ikke gjort siden…
Håber i kan hjælpe BB
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år
Det lyder slet ikke rart, det som du har oplevet. Derfor er det rigtig godt, du har skrevet ind til os på Børnetelefonen. Der er desværre ofte børn, som skriver ind til os og fortæller om ubehagelige oplevelser med billeder og film på nettet.
Du skriver, at du har talt med nogle veninder om det. Det synes jeg lyder rigtig godt. Det er nemlig slet ikke rart at gå med alene. Det var rigtig godt, at du holdt fast og lod være med at sende film eller billeder af dig selv. Heldigvis vil folk, der kender dig kunne se, at det ikke er dig, når der er så stor forskel på dig og hende, som er på filmene. Men jeg kan alligevel godt forstå, at du ikke vil have at billederne bliver delt under dit navn. Og faktisk er det ulovligt, det drengen har gjort.
Jeg synes derfor, du skal få hjælp fra en voksen. Måske dine forældre, en venindes mor eller en god lærer? En der kan hjælpe dig med at kontakte drengen og fortælle ham, at det er ulovligt at dele billeder af andre uden, at de har sagt ja til det. Og fortælle ham, at det også er ulovligt, at have og dele billeder nøgenbilleder af børn og unge. Det er nemlig vigtigt, at han ikke gør det igen. Det kan jo være, at den næste pige, han skriver med ikke er så snedig som dig og derfor kommer til at sende ham billeder af sig selv.
Du og den voksne kan læse mere om, hvad man kan gøre og hvordan loven er på http://www.sikkerchat.dk/Files/Billeder/noegen%20paa%20nettet.pdf
Du skriver, at du har svært ved at stole på folk nu, og at du er færdig med drenge. Heldigvis er der jo ikke alle drenge, som kan finde på den slags. Så selvom det lige nu føles svært, har den her oplevelse med de film givet dig nogle erfaringer, som du kan huske på næste gang, nogen prøver at presse dig til noget, som du ikke har lyst til.
Jeg kan sagtens forstå, at du i en periode vil være lidt mere tøvende med at stole på folk i forhold til fx at sende billeder til dem. Du skal også være forsigtig. Heldigvis var der nogle piger, som ringede til dig og viste dig omsorg. Det kan måske hjælpe dig at tænke på, at deres omsorg og hjælp har været en positiv oplevelse midt i en ubehagelig situation.
Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd. Du kan også læse mere om digital mobning på Børnetelefonens hjemmeside, ved at følge dette link:
https://bornetelefonen.dk/tema/digital-mobning
De allerbedste hilser fra
BørneTelefonen