Nøgenbilleder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år

Det lyder slet ikke rart, det som du har oplevet. Derfor er det rigtig godt, du har skrevet ind til os på Børnetelefonen. Der er desværre ofte børn, som skriver ind til os og fortæller om ubehagelige oplevelser med billeder og film på nettet.

Du skriver, at du har talt med nogle veninder om det. Det synes jeg lyder rigtig godt. Det er nemlig slet ikke rart at gå med alene. Det var rigtig godt, at du holdt fast og lod være med at sende film eller billeder af dig selv. Heldigvis vil folk, der kender dig kunne se, at det ikke er dig, når der er så stor forskel på dig og hende, som er på filmene. Men jeg kan alligevel godt forstå, at du ikke vil have at billederne bliver delt under dit navn. Og faktisk er det ulovligt, det drengen har gjort.

Jeg synes derfor, du skal få hjælp fra en voksen. Måske dine forældre, en venindes mor eller en god lærer? En der kan hjælpe dig med at kontakte drengen og fortælle ham, at det er ulovligt at dele billeder af andre uden, at de har sagt ja til det. Og fortælle ham, at det også er ulovligt, at have og dele billeder nøgenbilleder af børn og unge. Det er nemlig vigtigt, at han ikke gør det igen. Det kan jo være, at den næste pige, han skriver med ikke er så snedig som dig og derfor kommer til at sende ham billeder af sig selv.

Du og den voksne kan læse mere om, hvad man kan gøre og hvordan loven er på http://www.sikkerchat.dk/Files/Billeder/noegen%20paa%20nettet.pdf

Du skriver, at du har svært ved at stole på folk nu, og at du er færdig med drenge. Heldigvis er der jo ikke alle drenge, som kan finde på den slags. Så selvom det lige nu føles svært, har den her oplevelse med de film givet dig nogle erfaringer, som du kan huske på næste gang, nogen prøver at presse dig til noget, som du ikke har lyst til.

Jeg kan sagtens forstå, at du i en periode vil være lidt mere tøvende med at stole på folk i forhold til fx at sende billeder til dem. Du skal også være forsigtig. Heldigvis var der nogle piger, som ringede til dig og viste dig omsorg. Det kan måske hjælpe dig at tænke på, at deres omsorg og hjælp har været en positiv oplevelse midt i en ubehagelig situation.

Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd. Du kan også læse mere om digital mobning på Børnetelefonens hjemmeside, ved at følge dette link:

https://bornetelefonen.dk/tema/digital-mobning

De allerbedste hilser fra

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.