Brev
Nøgenbillede
Jeg er en pige som har haft sendt et nøgenbillede til min ex kæreste og han har det gemt på sin telefon og har bedt ham om at slette det men tror ikke at det er sket
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15.
Hvor er det godt du skriver herind så du kan få lidt hjælp og ro i maven.
Du er langt fra den eneste, der har sendt billeder af dig selv på nettet. Det kan være spændende at sende billeder til en anden, men når det foregår på nettet, ved man ikke altid, hvor billederne ender henne.
Jeg kan fornemme at,du er urolig om din ex kæreste kan finde på at bruge billederne.
Du skal vide, at det er helt almindeligt, at man er nysgerrig på dét med at sende nøgenbilleder, og det er helt almindeligt at man syntes at det er spændende og sjovt. Hvis din ex viser billederne til andre, er det ham der gør noget forkert og ulovligt.
Nu ved du ikke om dine private billeder er blevet delt, derfor er det en god idé at prøve at undersøge det. Du kan søge på nettet på dit navn, og se om der kommer nogle billeder frem. Hvis der gør, skal det anmeldes til supporten på det medie, hvor billedet er blevet lagt op. Det kan f.eks. være Facebook, Instagram, YouTube, Ask.fm eller lignende.
Det er faktisk ulovligt at lægge billeder på nettet af andre, uden at man har aftalt det. Så kan man anmelde det.
Jeg ved godt, at dette problem ikke lige er det, man har lyst til at snakke med sine forældre om. Men måske kan du mærke, at det vil være en god ide alligevel? Du har gået med denne følelse i så lang tid nu. Derfor kan det være en stor lettelse af få delt dine bekymringer.
For det meste ønsker forældre at støtte deres børn – men nogle gange skal de lige have hjælp til at forstå, hvad det hele går ud på. Og at det ikke er de unge, der gør noget forkert, når de tager nøgenbilleder. Men at det er dem, der deler, der gør noget ulovligt. Hvis dine forældre har lyst til at tale med nogle om, hvordan de bedst støtter dig, er de velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57.
I kan evt læse mere om, hvad man kan gøre og hvordan loven er på http://www.sikkerchat.dk/Files/Billeder/noegen%20paa%20nettet.pdf
Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd.
Kærlig hilsen BørneTelefonen