Brev
Nervøs når jeg ikke er sammen med nogen
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år.
I har nok hørt om skyderierne inde ved Nørrebro og ved Tingbjerg.
Min mor arbejder i Tingbjerg som nattevagt, og hver gang hun skal på arbejde er jeg så bange for om der skal ske hende noget. Jeg har ikke sagt det til nogen, så derfor skriver jeg til jer.
Når jeg ikke er sammen med min familie, er jeg så bange for at der skal ske dem noget. Det fylder en hel del i mit liv, hele tiden at skulle være nervøs for deres liv.
Jeg ved ikke om jeg bare er paranoid, men jeg har det forfærdeligt.
Min hund bliver passet af min families venner pt. og jeg er så bange for at der skal ske ham noget. Min hund og min familie betyder verden for mig, og uden dem kunne jeg simpelthen ikke klare det.
Jeg er bange hele tiden, og mine tanker kører rundt i mit hoved så jeg får hovedpine.
Bare jeg tænker på at de måske ikke kommer tilbage skræmmer mig så meget at jeg kan begynde at græde.
Min familie betyder alt,
-CC(dæknavn)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Jeg synes bestemt ikke, at du er paranoid. Jeg ved, at der er rigtig mange børn, unge og voksne mennesker, der går rundt med de samme bekymringer som dig.
Her henover sommeren har der været rigtig mange skyderier i København. Der bliver talt meget om skyderierne i TV, radioen og på de sociale medier. Det er derfor helt naturligt, at vi alle sammen bliver påvirket af det. Vi bliver påvirket forskelligt. Vi kan f.eks. blive bange, kede af det eller måske også paranoide.
Som skrevet, så synes jeg på ingen måde, at du er paranoid. Når din mor arbejder i Tingbjerg, så er det helt naturligt, at du bliver bange. Tanken om alle de skyderier er meget ubehagelige.
Selvom der har været rigtig mange skyderier, så er det sjældent, at det er "tilfældige" mennesker på gaden, der bliver ramt. Det er tit nogle der kender hinanden, som skyder efter hinanden. Det kan være en rigtig god idé at tænke på, at der er rigtig mange mennesker, som har deres hverdag på Nørrebro og i Tingbjerg, som slet ikke oplever skyderierne. Det er forfærdeligt når det sker, men chancen for at der skulle ske din mor noget, er meget lille. Jeg ved godt, at det måske ikke er den bedste trøst, men det kan måske være meget godt at huske sig selv på.
Politiet er meget opmærksomme på skyderierne. Der er rigtig meget politi på Nørrebro og i Tingbjerg lige nu. Det betyder også, at politiet passer rigtig godt på din mor. Politiet gør alt hvad de kan, for at få skyderierne stoppet.
Mit aller bedste råd til dig er, at du skal få snakket med din mor. Jeg synes, at du skal fortælle hende, at du er bange, når hun skal arbejde. Måske er din mor slet ikke bange og kan berolige dig lidt. Jeg synes også, at du skal fortælle, at du bliver bange og ked af det i andre situationer, når I er væk fra hinanden i familien. Hvis du fortæller din mor det, så tror jeg, at du vil blive lidt mindre bekymret.
Når der er noget man er bange for, så hjælper det rigtig tit, at få det sagt højt.
Du kan læse lidt mere om at være bange på vores hjemmeside her: https://bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.