Brev

Negative tanker og bekymringer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 19 år,

Tak for dit brev. Pyha, jeg kan godt forstå, at det er svært for dig lige nu med alle dine tanker. Du beskriver meget velformuleret og fint, hvordan du oplever det at være dig med alle de tanker og følelser, der er i dig. Jeg vil forsøge at svare dig så godt, jeg kan.

Jeg ved fra andre på din alder, der ikke har bestemt sig for, hvad de vil efter deres sabbatår, at de føler som dig. Måske det kan hjælpe at vide, du ikke er alene om at blive helt rundtosset af at tænke på fremtidige studier og livet.

Der er rigtig mange unge, som er usikre på fremtiden. Der er mange valg og ting at vælge mellem. Nogen gange kan det være lettere at skrive ned, hvad man ikke vil – så kan det blive lidt tydeligere, hvad man hellere vil… Det er også vigtigt at man ikke bare lader sig presse af, hvordan andre ser ud til at have det. Når man selv er i tvivl og usikker, så kan andre komme til at fremstå som om, “at de har bare styr det”, og det kan forstærke ens egen usikkerhed.

Dem du blev student sammen med i sommers, tager deres veje og I vil ikke længere være sammen, som I var før. Jeres venskaber kan bestå, men studie og arbejdsmæssigt skilles jeres veje. Til gengæld venter der nye venner, studievenner/arbejdskolleger og piger i fremtiden.

Det kan være, at du har brug for 2-5 sabbatår til at finde din vej i livet..og husk, selvom du vælger én vej, så er der altid sideveje og rundkørsler, hvor man finde nye spændende oplevelser i livet.

Det er dejligt at læse, hvor glad du er for din familie. Har du mon snakket med dem om dine tanker…. eller hvordan ville det være for dig at sætte ord på dine tanker overfor dine forældre?

Det lyder som om, at dine negative-følelser får lov at bestemme alt for meget i din hverdag. Det kan være svært at ændre på selv.

Det er supervigtigt at få sine tanker ud af hovedet. Det kan godt være det lyder mærkeligt, men tit holder tanker op med at fylde på en dum måde, når de er blevet sagt højt og får delt dem med nogen. Måske kunne du mærke at det lettede lidt, da du skrev brevet til brevkassen? Det kan også være rigtigt godt at få nogle andres perspektiver på ens situation. Det kan hjælpe en med at se sine problemer og bekymringer fra flere vinkler. Måske er der nogle ting, du slet ikke har overvejet.

Jeg tænker, at når du lige nu er lidt usikker på piger, hænger det måske sammen med, at du er lidt usikker på dig selv.  At du så gerne vil gøre dit bedste, men kommer til at gøre det for meget. Hvis du starter med at få lidt mere styr på dine negative tanker og giver dig selv den opgave sammen med en voksen, så kan du efter noget tid begynde at øve dig i det med piger.

Der er små øvelser, der måske kan hjælpe dig i gang.

Du kan finde en sætning, du kan sige til dig selv hver gang, du bliver ramt af usikkerhed.

Feks.

Jeg er også værd at elske!

Det er okay at være usikker – det bliver alle andre også.

Eller spørg dig selv: ‘Hvad ville jeg sige til en god ven, der følte det samme?

I starten føles det måske lidt fjollet at tale med sig selv – men pyt med det

Jeg håber, du holder fast i din vilje til at få det bedre og få taget det næste skridt mod hjælp. Der findes også hjælp til dig.

Du kan også starte med at snakke med en, der ikke er tæt på dig. Du kunne for eksempel ringe eller skrive ind til os på BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne, som er klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat