Natteræd.

Jeg er en pige på 14 år som er hunderæd for mørke.
Det er blevet et større problem de sidste par års tid, da jeg bor på en gård, og det forventes af mig at jeg kan krydse gårdspladsen og hente en is i kølerrummet, uden at skabe mig helt vildt. Jeg kan stå i døråbningen og samle mod i ti minutter – et kvarter, jeg tager fem skridt og styrter tilbage.

Hvis der er helt mørkt ovenpå, og jeg skal op og sove, bliver jeg nød til at lyse med mobilen for at komme op ad trappen. Da jeg var mindre var stor insekter og ulve, men nu er det voldtægtsmænd, børnelokkere osv. Jeg har læst lidt på nettet, og har set mange steder at når man kommer op i teenage årene, og det er så omfattende som min angst, at man skal søge hjælp ved en læge. Det synes jeg er ret voldsomt, især fordi jeg ikke ved hvor grænsen er, mellem ‘det går nok over’ og ‘du har et angst-problem’ er?

Jeg håber i kan hjælpe mig, da det fylder ret meget i men hverdag.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år

Tusind tak for dit brev. Du skriver, at du er hunderæd for mørke, og du spørger til, om du skal søge hjælp hos din læge... selvom du synes, det vil være ret voldsomt.

Det er svært at svare præcist på, hvor grænsen går for, hvornår man skal søge hjælp, når man er bange eller angst... Det er jo helt normalt at være bange for mørket, og især når man er barn eller ung... Og nogle voksne er også bange for mørket. Når vi ikke kan se, fordi det er mørkt, kan vi få en masse tanker omkring, hvad der er i mørket. Du skriver også, at det for dig først har været insekter og ulve, du troede var i mørket, og nu er det voldtægtsmænd og børnelokkere. Jeg tænker, der er mange, der kan genkende denne angst, og det er helt normalt at mærke den og tænke det, når man skal gå i mørke.

Det kan måske hjælpe dig at have nogle andre tanker klar, når du kan mærke, du bliver bange? Det kan være tanker, du ved vil berolige dig, som fx at sandsynligheden for, at der er en voldtægtsmand eller børnelokker, der hvor du går er meget meget lille, eller du kan tænke, at der er nogle andre dejlige og rare ting i mørket, ting der er der, når det er lyst, og som sikkert derfor også er der, når det er mørkt? Nogen fløjter også eller synger for at tænke på noget andet... Eller man kan have sin telefon parat, så man kan ringe til nogen, hvis man bliver rigtig bange? Det kan også være, at det kan hjælpe dig at tænke på noget sjovt, noget, der kan få dig til at grine og tænke på noget helt andet end mørket?

Jeg tænker i hvert fald umiddelbart, at det at være mørkeræd, som du beskriver det, ikke er det samme som at have angst.... Du virker til at klare det og alligevel løbe over gården og op ad trappen, og det ville du højst sandsynligt ikke gøre, hvis du havde angst, så blive endelig ved med det. Det er rigtig flot, at du gør det, og måske kan det gøre det lettere for dig, hvis du afprøver nogle af mine forslag?

Men det er ikke muligt at stille diagnoser igennem en brevkasse, så hvis du fortsat er meget bange, og du synes, det kommer til at fylde for meget, så kan du kontakte din egen læge og fortælle ham eller hende om, de situationer, hvor du bliver bange. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten og tale med rådgiverne her. Måske de kan hjælpe dig med andre ideer til, hvad man kan gøre, når man er mørkeræd.

Med venlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.