Mor er lidt sur

Jeg går her fortiden og er lidt bange for at min mor skælder mig ud.

Jeg føler at hver gang jeg spørger hende om noget bliver hun ophidset og svarer nej hurtigt. Hvis jeg for eksempel spørger om vi kan kigge på noget tøj så kan hun godt virke ophidset. Det gør mig bange

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Det lyder ikke rart, at din mor så tit virker ophidset, at det gør dig bange. Det kan jeg godt forstå, du er træt af.

Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Der er ingen børn der skal gå og være bange derhjemme.

Når jeg hører, at din mor bliver ophidset, hvis du bare spørger hende om noget, tænker jeg på, om hun mon altid har været sådan? Jeg tænker nemlig på, at hun måske virker ophidset, fordi hun er lidt presset for tiden.

Det er de voksnes ansvar, at have styr på deres problemer. Men det er ikke altid, at voksne kan undgå, at lade problemerne gå ud over deres børn. Når din mor bliver hurtigt ophidset på dig, så er det ikke sikkert, at det er fordi hun er sur på dig. Måske bliver hun ophidset fordi, hun har haft en for travl dag.

Uanset hvad, så er det ikke okay, at du skal gå og være bange, fordi at hun er ophidset for tiden.

Måske det kunne være en idé, at tage en snak med hende? Du kunne jo prøve, at fortælle hende, at der er noget vigtigt, du gerne vil tale med hende om. Noget som gør dig ked af det. Når I er klar til at snakke, kan du måske starte med at sige: “Mor der er noget som jeg har været ked af i noget tid. Jeg er nødt til, at fortælle dig om det, for jeg går og er bange”. Så ved din mor at det er noget, som er vigtigt for dig.

Hvis du synes det er lidt lettere, så kan du også prøve, at vise din mor det brev, du har skrevet til brevkassen eller måske skrive en besked til hende. Du kan også vise hende mit svar til dig. Så skal du ikke være nervøs for, at forklare det.

Hvis nu du oplever, at det ikke hjælper noget, at snakke med din mor, så kan du prøve, at snakke med en anden god voksen. Måske din far, din moster eller en sød lærer i skolen. Du kan måske sige til en voksen, at der er noget du er ked af derhjemme, og du har brug for hjælp til at løse problemet.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og får en god snak med din mor, eller en anden voksen. Du har ret til, at være tryg derhjemme, så det er rigtig godt, du kæmper for at have det godt.

Du er også velkommen til at ringe eller smse til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.