MOR

mig og min mor vi skændes hele tiden

men i dag var det gik det ik godt

jeg bliv bange

min mor sagde også jeg hadde ændret mig på den dårlige måde

men jeg elsker hende stadig

men hvad gør jeg

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Det er slet ikke rart at skændes med sin mor. Her på BørneTelefonen snakker vi desværre med mange børn og unge, der fortæller det samme som dig. Derfor er det også rigtigt godt, at du skriver herind. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.

Forældre og børn kan blive uvenner, præcis ligesom alle andre mennesker kan. Men når man bliver uvenner med sin mor, kan man også blive rigtig ked af det  – eller føle sig lidt alene. Når man er uvenner med sin mor, kan det nemlig være svært at vide, hvem der så kan trøste én og gøre alting godt igen. Mon du også har det sådan?

Jeg ved ikke, hvorfor I bliver uvenner. Men det lyder som om, at din mor nogle gange siger ting til dig, som gør dig rigtig ked af det. Det er din mors ansvar, at I får talt sammen, hvis du bliver alt for ked af de ting, hun får sagt til dig.

Det er selvfølgelig vigtigt, at vi alle sammen prøver at tale ordentligt til hinanden. Derfor må du også gerne selv tænke over, hvad du siger. Men fordi din mor er voksen, så skal hun sørge for, at I taler ordentligt til hinanden.

Hvis du har mod på det, så synes jeg, at du skal snakke med hende om jeres skænderier. Jeg synes, det er vigtigt, at du fortæller hende, at du bliver bange for hende.

Næste gang I skændes, kan du måske sige: “Nu gør du mig altså rigtig bange” og så kan du måske gå ind på dit værelse eller et andet sted, og tage en pause.

Hvis det er svært at sige til hende, kan du også prøve at skrive et brev til hende. Du kan få hjælp til at skrive et brev her.

Jeg forestiller mig også, at I er mere sammen lige nu på grund af Corona? Er det mon rigtig forstået?

Rigtig mange familier er slet ikke vant til at være sammen hele tiden. Derfor tror jeg også, at rigtig mange har brug for en pause, når det bliver lidt for meget. Den pause må du gerne tage.

Hvis du ikke er syg, kan du måske gå udenfor og ringe til en ven, hvis du har brug for det? Du kan også spørge om der er en ven, der vil gå en tur? Bare husk, at I skal holde god afstand til hinanden.

Måske du har en sang eller serie, som giver dig ro og som du kan sætte på, når det hele bliver lidt for meget? Det kan også være en god bog eller et fedt computerspil? Det er sådan set ligemeget hvad det er. Det vigtigste er bare, at du også husker at gøre ting, der gør dig glad.

Hvis det ikke hjælper at tale med din mor, kan du også prøve at tænke over, om du kan tale med en anden voksen. Det kunne være et andet familiemedlem eller måske din lærer? Selvom du ikke er i skole, må du stadig gerne ringe eller skrive til din lærer. Hvis du ikke helt ved, hvordan du gør det kan du ringe til os på 116111. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Jeg synes det er vigtigt, at du får sagt, at du bliver bange. Det er nemlig ikke en rar følelse at bære rundt på. Kun hvis man siger det, kan den komme ud af maven, og så kan maven blive fyldt med gode følelser i stedet for.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.