Brev
Mørkeræd
Hej
jeg er R
Jeg er mørkeræd
jeg får vejrtræknings problemer og jeg bliver varm i kroppen og får det varmt i ansigtet og får kuldegysninger omme i ryggen
Selv hvis folk bare forsjov slukker lyset hvis jeg nu er ude på et bade værelse kan jeg finde på næsten at få tåre i øjnene (ingen ved jeg er mørkeræd)
hvis jeg er omringet af mørke jeg begynder at forestille mig alle mulige ting når ligger stille i sengen og prøver at falde i søvn
Jeg forestil mig hvordan der ligepludselig er et uhyggeligt monster bag mig og putter sin hånd på min ryg og hvordan jeg langsomt ville vende mig rundt og stirrer det i øjnene
Eller når jeg ligger singen og computeren og på gulvet og det eneste lys kommer derfra hvordan der lige pludselig kommer et ansigt frem bag ansigten ligesom hende pigen fra det grudge
jeg hader at være udenfor om aftenen
jeg kan forestille mig hvordan der lige pludselig kommer en løbene bag mig eller jeg lige har set mig bag ud og så når jeg vender hovedet om igen at der lige pludslig står et monster der og stirrer mig i øjnene og begynder at skrige osv.
Jeg forestiller mig mest ting hvor der lige pludslig er nogen der skriger eller råber eller at bare kommer en høj lyd
det svære problem er bare at jeg nu er på efterskole og jeg vil helst ikke irritere min værelses kammerat hvis lyset står tændt
Jeg sover bedre hvis lyset er tændt og at jeg falder i søvn imens jeg ser noget youtube fordi det falder mig til ro
Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan holde op med t forestille mig alle mulige ting og hvordan jeg kan sove i mørke ligesom andre folk
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Rigtig mange tak for dit brev. Det er rigtig godt du skriver herind, og beder om hjælp til det at være mørkeræd. Du er bestemt ikke den eneste, der har det sådan.
Det at være bange for forskellige ting, er en naturlig del af ens udvikling. Det skal selvfølgelig tages seriøst. For du skal jo have det godt og være tryg. Når det er mørkt og man ikke kan bruge sin synssans, så bliver alle ens andre sanser vækket. Derfor er det ved mørke meget nemt, at komme til at forestille sig ting. Selv om man godt ved, at det man forestiller sig kan ske, ikke er muligt, så er det svært at overbevise sin hjerne om, at man er i sikkerhed. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen om det.
Mon du altid har været mørkeræd, eller om det er noget der pludselig er kommet. Det kan nogen gange være en god ide, at gå lidt tilbage i tiden og se om der er sket noget, der har gjort, at man pludselig er bange for mørke. Mon du også var bange for mørke, da du boede hjemme? Måske det kunne hjælpe, at snakke med dine forældre om det. Den pige du fortæller om i Grudge, kan jeg fortælle, der er rigtig mange der er blevet bange for. Det er jo en gyserfilm og netop lavet til at forskrække os. Jeg vil foreslå du i et stykke tid, undlader at se denne type film, da de påvirker, og i stedet holde dig til måske komedier og familiefilm.
Du fortæller mig, at du bor på en efterskole og at du ikke vil irritere din værelskammerat. Jeg tænker, at det måske kan være en rigtig god ide, at snakke med din kammerat om det. Det hjælper nemlig at få det sagt. Og rigtig tit, så viser det sig, at en kammerat rigtig gerne vil hjælpe.
Det kunne også være en ide, at snakke med en lærer om det på din skole. De kan måske hjælpe med, at få købt en lille lampe til dig, som du kan have tændt, når din værelseskammerat og dig skal i seng. Det kunne måske også være muligt, at ligge med nogle høretelefoner og høre lidt musik, når det er du skal sove.
Det er i hvertfald vigtigt, at du lytter til din krop. Det er ikke meningen at du skal være bange. Derfor er det rigtig vigtigt at du får talt med nogen. Det kunne måske være en hjælp, at få en tid hos en psykolog. Måske din skole kan hjælpe dig med, at finde en. Det du mærker er nemlig rigtig vigtigt, at du får bearbejdet.
Det at du allerede har fået sat så mange ord på det og skriver herind, fortæller mig at du besidder en stor styrke, og en lyst til at ændre din situation.
Så jeg håber jeg har givet dig lidt du kan komme videre med, så du atter kan være tryg. Det fortjener du.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen.