Brev
Mødom
Kære BB.
Jeg er en pige på 17 år, og jeg er muslim. Jeg har mistet min mødom til min kæreste, som også er muslim. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal forholde mig til situationen. Jeg føler mig meget deprimeret.
I følge Islam, er det en synd at dyrke sex før ægteskabet. Det er også sådan at vi har nogle traditioner i vores familie. Kvinden skal bløde på sin bryllupsnat, da det beviser hendes uskyld. Jeg kommer ikke til at bløde, og det vil bringe stor skam over min familie.
Jeg kan ikke fortælle dem at jeg har mistet min mødom. Jeg tør ikke tænke på hvad der kunne ske!
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan godt forstå, det påvirker dig, så du føler dig deprimeret. Når man kommer i en vanskelig situation kan det give en mere mod på det hele, hvis man kan handle og gøre noget. Jeg håber, mit svar kan give dig nogle muligheder for at gøre noget.
Jeg får lyst til at skrive lidt om det med mødom, mødomshinden, jomfruhinden og de fortællinger og myter, der ikke holder. Du ved det måske godt, men mødom er ikke en hinde der brister!? Mødom er en krans af små slimhindefolder i skedens indgang. Det er måske hver femte pige, der bløder ved sit første samleje og det skyldes ofte en lille rift i skeden, fordi kvinden er for nervøs og måske heller ikke bliver kælet nok for - og derfor bliver man ikke våd nok til at penis eller fingre kan glide ind i skeden. Måske er det lidt svært at tro på, men det er rent faktisk sådan, at det ikke er en tynd hinde der skal brydes. Hvis der var tale om en hel hinde, så ville en operation være nødvendig, så fx menstruationsblod kunne komme igennem og ud af skeden.
Det er også sådan, at en mand ikke kan se på skeden om man er jomfru. Man kan heller ikke sige, at skeden skal føles stram for manden - det handler forholdet mellem størrelsen på penis og på skeden og om man slapper af og nyder hinanden. Når jeg beskriver disse ting omkring hinde og det at være jomfru, så er det for at fortælle, at man ikke kan bevise hverken det ene eller andet. Måske kan du finde mere ro i det og overveje, hvad der er bedst at gøre for dig.
Mon der er nogen i familien, som kender til de fakta om, at mødommen ikke er en hinde? Eller er det traditionen, der stadig er så stærk, at kvinden skal bløde på bryllupsnatten? Ofte er det ikke så tit, at man snakker om det og derfor bliver jeg nysgerrig på, om det er en tradition, som din familie stadig går op i. Er der nogle kvinder i din familie, som du kan tale med det om? Det kan fx være din mor, ældre søster, kusine, moster eller en helt anden. Jeg tænker, at du kan spørge til det uden at nævne din egen situation. Er det mon en mulighed?
Kender du http://www.etniskung.dk/For-unge/Moedom/Fakta-om-moedommen/  Her kan du også få anonym rådgivning – ligesom her på BørneTelefonen. De ved en masse om, hvordan det er at være ung i Danmark med muslimsk baggrund. Jeg tænker, at de måske kan give dig en god rådgivning, hvis du føler, at du har brug for flere ideer til, hvad du kan gøre ved situationen. Det er også muligt at få en snak med en læge om det.
Jeg håber, du kan gøre noget, der kan få de tunge tanker til at fylde mindre og du kan blive mere glad.
De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen