Mit tørklæde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Tak for dit brev, jeg kan godt forstå du bliver bange og nervøs for dine søskendes og din mors reaktion, hvis du siger til dem at nu vil du gerne vil tage tørklædet af.

Jeg ved fra andre unge med en anden etnisk baggrund end dansk, at det indimellem kan være svært at finde en måde, hvorpå man fortælle dem derhjemme at man har sine egne værdier og lyster, som ikke altid ligner er de traditionelle. Det er helt naturligt at du i din alder arbejder meget på at finde din egen måde at være dig på. Dvs. en måde hvor du formår både at have din religion, den danske kultur du befinder dig i i skolen osv. og samtidig dig selv med som person.

Måske kender du en ældre pige eller voksen kvinde med samme familiemæssig baggrund som dig, som har valgt ikke at bære tørklæde? Jeg tænker det ville være godt at finde et eksempel på en der har gjort det, for at kunne tale med hende om, hvordan det har været for hende at tage det valg. Og hvad hun har gjort for at få familien til at acceptere det valg? Hvis ikke du selv kender nogen, kan det også være at rådgivningen Etnisk Ung har eksempler på en, og kan dele vedkommendes erfaringer.

Kender du til Etnisk Ung i forvejen? Enisk Ung er de eksperter i at hjælpe piger og drenge, der står i nogle af de samme udfordringer som dig. Hvis du er interesseret, kan du se mere på hjemmesiden for Etnisk ung. Du kan bare trykke her. Det er en rådgivning, hvor man fx kan ringe og får hjælp anonymt

Når din mor bruger din far til at give dig skyldfølelse, kunne det måske godt handle om, at hun er usikker på om hun formår at give dig en god opdragelse alene. Måske kender hun ikke så meget til din hverdag udenfor hjemmet, og jeg tænker at det også kan give hende en usikkerhed. Det kan også være at du skal være meget klar på, hvorfor du gerne vil lægge tørklædet. Måske din mor bruger det at give dig dårlig samvittighed, fordi hun selv bliver lidt bange for, hvad det mon betyder at du vil lægge det?

En ide er at sætte dig ned og skrive lidt ned om, hvorfor du tænker det vil være mere dig at gå uden tørklæde, og så bruge nogle af de ord til at forklare din mor om dine tanker og følelser..

Næste gang I har en snak derhjemme, kunne du måske spørge ind til, hvordan du kan give hende mere tryghed? Og gøre hende sikker på, at du er en god person med gode værdier – uanset om du har tørklæde på eller ej. På den måde drejer det sig ikke kun om tørklædet, men I kan alligevel komme ind på det – hvad tænker du mon om det?

Etnisk Ung er de eksperter i at hjælpe piger og drenge, der står i nogle af de samme udfordringer som dig. Hvis du er interesseret, kan du se mere på hjemmesiden for Etnisk ung. Du kan bare trykke her. Det er en rådgivning, hvor man fx kan ringe og får hjælp anonymt

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.