Brev
Mit problem
Kære BørneTelefonen,
Jeg er en pige på 20 år og jeg bliver ikke behandl som jeg vil have det, både mine lære og Familie sige det der Passet dem og jeg er Meget utryg og bange. Får alt nu jeg har ikke været i skolen i træ dage. Nu bare fordi jeg er Så bange får Alt,
PS hælp mig 😥
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 20 år
Det er godt, at du valgte at skrive herind. For den følelse af utryghed og bange du går rundt med, skal man nemlig slet ikke gå rundt med alene. De skal deles.
Tak fordi at du havde modet til at dele dem med os.
Det er slet ikke i orden at dem der skal passe på dig, nemlig lærer og forældre, gør dig bange og utryg, så det skal de have af vide.
Jeg tænker at dine lærer og forældre måske ikke rigtig ved, hvordan du har det, også selvom du prøver at forklare dem det.
Men det kan godt være svært at sætte ord på hvad det er der gør dig utryg og bange.
Man kan være så bange, at det er svært at tænke klart, er det måske sådan du har det?
Jeg har to forslag til, hvad du kan gøre – måske kan du bruge dem.
1. kan du vise din lærer og forældre dit brev og mit svar. Mit forslag til dem, er, at lytte til hvad du siger til dem, når du forklarer, hvad der sker inden i dig. Det de skal lytte efter er, hvilken følelse, du siger, du har. Og stoppe med at gøre dig bange, når de bare siger, hvad de har lyst til.  Tit prøver lærer og forældre at forstå problemet, men det skal de ikke denne gang.
2. Jeg foreslå dig at tage kontakt til www.headspace.dk. Du kan både ringe eller chatte eller du kan besøge dem. Det er et sted hvor man kan få snakket om sine problemer. Jeg tænker det kan være godt for dig at få snakket med en person der er vant til at hjælpe unge med at få styr på de svære ting.
Jeg håber, at du får den hjælp du har brug for. At din lærer og dine forældre lytter til dig, så du ikke bliver bange for det, de siger til dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen