Brev
Mit liv som “fange” og meget mere…
Hej BB
Jeg har rigtig mange problemer både hjemme hos mig selv og i skolen samt min fortid, det er nok mest minder (dårlige minder)… men jeg tror lige at jeg fortæller det hele…
Jeg er gennem de sidste rigtig mange år blevet holdt til “fange” af min far. Jeg har sat fange i anførselstegn, fordi jeg godt må gå i skole, men på den betingelse, at jeg kommer lige hjem efter skole, hvor jeg så bliver låst inde…
Jeg får ikke lov til at gå ud eller lignende, jeg får bragt min mad hen til mit opholdssted (hvis jeg kan tillade mig at kalde det det).
Rent ud sagt er mit liv et helved… samtidig med alt det her sker så drikker min far så det basker, han er aldrig ædru og han bliver det nok heller aldrig. Han drikker og drikker og han kommer ingen vegne…
Her sidder jeg på mit “værelse” og skriver alt det her, hvad nytter det egntlig? Når men tilbage til min historie…
Da jeg var 5 år gammel mistede jeg min mor, jeg fandt hende liggende på sofaen død eller jeg vidste ikke om hun var død, for jeg gjorde intet!!
Det at høre telefonen ringe, det at se på den og ikke vide om man skal tage den… at se hende livløs var på en måde skræmmende, min barndom hos min mor var ikke en dans på roser , den var nok det stik modsatte, min mor drak og vi levede i lort til langt op over begge ører, og det var en af grundene til at hun døde, nok at hun drak.
jeg har virkelig mange føleser inde i min krop og jeg ved ikke om der er nogen lys side, når alt det her ender og selvom jeg har nævnt nogle ting, så er det langt fra det eneste, det er kun en brøkdel af det… det værste mangler stadig 🙁
Og det kommer her:
Jeg har længe levet med en enormt stor hemmelighed, da min far truer mig med at blive meget værre og voldsom, hvis jeg gør det, men nu er jeg blevet så træt af det og bange for ham, at jeg ikke kan holde det ud mere.
Min far tvinger mig til sex og han slår mig også, fordi jeg ikke nyder det.Jeg ved ikke, hvordan jeg skal holde mit liv ud mere, jeg synes ikke, at der er noget at leve for.
Bare tanken om, at jeg skal hjem til min far hverdag (når jeg er i skole) giver mig kuldegysninger og meget mere. Han tvinger mig flere gange om dagen (Dvs. 2-3 gange). Når jeg kommer hjem fra skole, inden vi skal spise og når jeg skal i seng. Han sover også inde hos mig, jeg kan ikke bede ham om at gå, så slår han.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg tør ikke sige det til nogle.
Og hvis jeg gør, så har han truet mig med, at han vil slå mig ihjel.
Hilsen mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver herind, for så har vi mulighed for at hjælpe dig. Du har haft mange grimme oplevelser både de nuværende og fra tidligere.
Du skriver at du bliver truet af din far, og du ikke tør sige til nogen hvordan du har det og hvad der sker i hjemmet. Din far har truet dig med at slå dig ihjel hvis du siger noget til nogen. Grunden til han truer dig med dette, er fordi han godt ved, det han gør er meget ulovligt og strafbart. Som du selv skriver, så kan du ikke holde det ud mere, så noget må der ske. Jeg tænker at du må væk fra din far så hurtigt som det kan lade sig gøre. Når du er kommet væk fra ham, for eksempel når du skal i skole, så skal du sige det til nogen, og helst til politiet, for så vil de sørge for at din far ikke kan få fat på dig.
Jeg vil her give dig helt konkrete værktøjer til hvordan du kan komme væk fra din far og komme i gang med at leve dit eget liv, et godt liv, for det fortjener du. Du har udvist stor styrke og mod ved at skrive herind, det er rigtig flot og et vigtigt skridt for dig, for det viser både dig og mig at du gerne vil ud af det nu, og at du er så parat til at tage det skridt der skal til.
For at finde frem til din styrke og holde fast på den når det er svært, så prøv at lave denne lille øvelse. Tænk på et tidspunkt i livet, et øjeblik eller en periode, hvor du synes du gjorde det godt og at livet, for et øjeblik, syntes helt ok. Det kan være du trøstede en person, som blev beroliget af det du sagde. Det kunne være gode minder fra da du var mindre. Det kunne være en opgave du løste godt. Det er vigtigt at du finder en god tanke, så du kan huske på at livet kan byde på gode stunder og at du også er en person med overskud og drømme, for det er dine tanker der gør dig stærk.
Lige nu er det frygt og en far der misbruger dig, der styrer dig og fjerner helt din føling med hvem du er, og hvis dette har foregået i mange år, så er der ikke noget at sige til hvis du ikke kan holde livet ud. Under dette, altså frygten, findes stadig en sød, stærk pige som har masser at tilbyde livet.
Du har udvist stor styrke ved at henvende dig her til BørneTelefonen, en styrke som du måske ikke engang er klar over at du har. Denne styrke og ønske om at komme ud af dit helvede, skal du bruge til at ringe efter hjælp. De telefonnumre jeg skriver her i brevet til dig, skal du gemme i din telefon, Børns Vilkår vil rigtig gerne hjælpe dig og foreslår dig at gøre følgende for at komme hurtigt væk derfra....
Det første du skal gøre er at pakke din skoletaske som du plejer om morgenen, lad være med at pakke andre personlige ting ned i tasken for ikke at vække din fars mistanke. Tag godt med tøj på og forlad hjemmet som du plejer når du skal i skole. Når du er kommet langt væk hjemmefra, så kan du ringe til Politi og Børns Vilkår eller, hvis kommunen ligger lige hvor du bor, tag derhen, de plejer at åbne kl. 10 om morgenen og lukke kl. 14. torsdag har de som regel åbent til kl. 18.
Ring til politiet på 112 og sig at du er blevet voldtaget af din far og at du gerne vil hentes. Hvis de siger at du skal ringe til 114 eller kommunen, så insister på at de kommer og henter dig, og sig du er i fare for at blive voldtaget igen.
Ring til BørneTelefonen og få fat på en bisidder på 116 111. Du kan ringe eller sms'e mellem kl 11-23 og fortæl du har akut brug for hjælp. Du kan eventuelt henvise til dette brev (brev nr. 12625). Her fra BørneTelefonen kan vi sende en dygtig og sød børnebisidder ud og hjælpe dig. En bisidder er en voksen, som du kan stole på, som støtter dig og som hjælper dig med at finde hoved og hale på det hele. Hvis du skal snakke med dem inde på kommunen, så kan bisidderen hjælpe med kontakten og gå med dig samt hjælpe dig med at finde frem til de bedste løsninger.
Du skal vide at det din far gør ved dig er så forkert, grimt og meget strafbart. Det han gør, er at ødelægge dig og gøre ting ved dig som INGEN far skal gøre ved sin datter. Din far er syg af alkohol og derfor gør han syge ting ved dig. Din far skal hjælpes, men først når du er væk derfra, og i sikkerhed.
Du skal et sted hen hvor der er trygt og hvor du kan stole på de voksne omkring dig.
Hvad der kommer til at ske efter du har henvendt dig til politiet, kan jeg ikke vide med sikkerhed. Men sandsynligvis vil du blive tilbudt at bo på et akut anbringelsessted hvor din far ikke vil have mulighed for at komme. Hvis du sørger for at få en bisidder som kan gå med dig til møder og rådgive dig hele vejen, så vil det blive lettere for dig at være i denne proces, for så har du en med dig som hjælper dig.
Igen vil jeg minde dig om at du besidder større styrke end du måske tror. Du fortjener at have et godt liv. Dit liv skal ikke længere dikteres af en far der misbruger dig og truer dig, du har styrken til at bryde ud og leve dit eget liv.
Vi håber at høre fra dig på BørneTelefonen på 116 111. Du kan også som det første ringe til os, så vil vi hjælpe dig med at få kontakt til både kommunen og politiet. Du er ikke alene.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen