Brev
Mit hår
Hej.
Jeg er lige nu 13 år og er bange for at miste håret (på hovedet).
Min far mistede håret da han var 18, hvilket jeg ikke har lyst til at opleve.
Jeg har i forvejen allerede tyndt hår er der noget jeg kan gøre? Tak
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at miste dit hår på hovedet. Vi her på Børnetelefonen ved godt, at mange unge fyre bekymrer sig om muligheden for at tabe deres hår.
Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et enkelt svar, men dit spørgsmål er lidt svært at svare på. Det at din far har mistet sit hår i en ung alder kan skyldes mange ting fx gør arvelighed sig gældende. Arvelighed gør også at pga. din far har mistet håret i en ung alder, så har du også større risiko for at miste dit hår i en ung alder i forhold til en anden dreng hvis far stadigvæk har alt sit hår på hovedet. Det betyder dog ikke, at det er det som kommer til at ske. Er din farfar eller morfar skaldede – ved du det?
Det at du har tyndt hår hænger nødvendigvis ikke sammen med at du bliver skaldet.
Man kan bremse tab af ens hår på hovedet, men det skal være igennem en læge. Måske det kunne være en  mulighed for dig at booke en tid hos din egen læge eller hos skolelægen og få en snak med ham/hende om dine bekymringer og mulige behandlingsmuligheder hvis du skulle begynde at tabe dit hår. Det kunne måske give dig lidt ro og en plan. Måske du også kunne tage en snak med din far om hvordan det var for ham at blive skaldet og hvordan det er nu for ham?
Det er også værd at tænke på vi lever i en tid, hvor både det at have hår, men også at være skaldet er moderne. Håber du får en god snak med din far og måske også lægen, så du kan nyde at være præcis den du er.
De bedste hilsner
Børnetelefonen