Brev
Misbrugt…
OBS: Indholdet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej BrevKassen
Jeg er en pige på 15.
Min Far døde for omkring to år siden, derefter er min mor på Natklub næsten hver dag! Det føles ikke særlig rart.
Min mor går i bad hver gang efter at hun har været der. Jeg tror hun har haft sex ret mange gange efter som at hun går i bad hver gang?
Jeg er bange for at miste min mor, og komme i pleje familie. Jeg føler ikke min mor ikke har helt styr på hvad hun laver, selv om at jeg ikke har ansvar for det.
Men nu til noget der skete for omkring syv måneder siden.
Jeg havde fortalt min mor at jeg var henne og sove hos en veninde. Eftersom min veninde ikke kunne tog jeg selvfølgelig hjem.
Da jeg kommer hjem kan jeg høre min mor og en mand have sex. Jeg lister op på mit værelse men falder på trappen, min mor hørte det selvfølgelig. Hun kommer ud af værelset og kigger på mig.
Jeg ville selvfølgelig løbe ind på mit værelse og låse døren, men hun når at få fat i min arm. Hun hiver mig med hen til sengen, hvor der ligger en fremmede mand. Hun skubber mig ned til ham og han river tøjet af mig…
Jeg fortalte ikke nogen af mine veninder det.
Please hjælp!
Hilsen pigen der har det svært 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er godt, at du har skrevet til BørneTelefonen – for du skal have hjælp, og du skal have hjælp nu.
Ud fra beskrivelsen i dit brev af det, der skete for syv måneder siden, så har din mor og hendes gæst udsat dig for voldtægt. Disse handlinger er forkerte og strafbare. Men det måske mest alvorlige er, at det er din mor, den person som af alle mennesker i verden burde passe allermest på dig.
Jeg forstår på dit brev, at du er bekymret for din mor. Du lyder som en meget kærlig og betænksom pige. Måske vil du ikke bryde dig om, at jeg skriver dette, men jeg er meget mere bekymret for, om din mor (eller hendes gæster) kan finde på at udsætte dig for overgreb igen. De grænser, som en mor normalt ville respektere, har hun allerede overskredet, så jeg tror ikke, hun ser disse grænser længere.
Jeg tror ikke nødvendigvis, at hun vil stoppe op, hvis du siger fra overfor hende.
Jeg vil virkelig råde dig til at få talt med nogen om din situation, og om det som allerede er sket. Hvis du har en voksen person i din nærhed, som du har tillid til, så brug den person til at tale med. Det kunne være din lærer eller en pædagog, du taler godt med? En fra din familie, eller en nabo? En venindes mor? Du kan også altid ringe eller chatte med os her på BørneTelefonen, vi vil altid lytte til dig, og vi kan hjælpe dig på den måde, du synes er bedst.
Du vil ikke i en plejefamilie, skriver du, og jeg tænker, at du forestiller dig, at hvis du fortæller nogen om overgrebene, så vil de tvangsfjerne dig fra dit hjem? Jeg vil gerne sige, at med den alder du har, vil det være svært at fjerne dig fra dit hjem, hvis du selv ønsker at blive der. Hvis du vil flytte, er der jo også andre muligheder end end plejefamilie i øvrigt. Alt det vil vi gerne tale med dig om, så du bliver klogere på dine muligheder. Det er også en mulighed, at din mor kan få hjælp, så hun bliver bedre til at passe på dig. Men det vil stadig kræve, at du fortæller nogen, hvad der er sket.
Uanset hvad, så skal du ikke være bange for at miste din mor – hun vil jo altid være din mor, det kan der ikke laves om på. Men lige nu skal du mest tænke på dig.
​Mange kærlige tanker og kram fra BørneTelefonen