Misbrugt…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det er godt, at du har skrevet til BørneTelefonen – for du skal have hjælp, og du skal have hjælp nu.

Ud fra beskrivelsen i dit brev af det, der skete for syv måneder siden, så har din mor og hendes gæst udsat dig for voldtægt. Disse handlinger er forkerte og strafbare. Men det måske mest alvorlige er, at det er din mor, den person som af alle mennesker i verden burde passe allermest på dig.

Jeg forstår på dit brev, at du er bekymret for din mor. Du lyder som en meget kærlig og betænksom pige. Måske vil du ikke bryde dig om, at jeg skriver dette, men jeg er meget mere bekymret for, om din mor (eller hendes gæster) kan finde på at udsætte dig for overgreb igen. De grænser, som en mor normalt ville respektere, har hun allerede overskredet, så jeg tror ikke, hun ser disse grænser længere.
Jeg tror ikke nødvendigvis, at hun vil stoppe op, hvis du siger fra overfor hende.

Jeg vil virkelig råde dig til at få talt med nogen om din situation, og om det som allerede er sket. Hvis du har en voksen person i din nærhed, som du har tillid til, så brug den person til at tale med. Det kunne være din lærer eller en pædagog, du taler godt med? En fra din familie, eller en nabo? En venindes mor? Du kan også altid ringe eller chatte med os her på BørneTelefonen, vi vil altid lytte til dig, og vi kan hjælpe dig på den måde, du synes er bedst.

Du vil ikke i en plejefamilie, skriver du, og jeg tænker, at du forestiller dig, at hvis du fortæller nogen om overgrebene, så vil de tvangsfjerne dig fra dit hjem? Jeg vil gerne sige, at med den alder du har, vil det være svært at fjerne dig fra dit hjem, hvis du selv ønsker at blive der. Hvis du vil flytte, er der jo også andre muligheder end end plejefamilie i øvrigt. Alt det vil vi gerne tale med dig om, så du bliver klogere på dine muligheder. Det er også en mulighed, at din mor kan få hjælp, så hun bliver bedre til at passe på dig. Men det vil stadig kræve, at du fortæller nogen, hvad der er sket.

Uanset hvad, så skal du ikke være bange for at miste din mor – hun vil jo altid være din mor, det kan der ikke laves om på. Men lige nu skal du mest tænke på dig.
​Mange kærlige tanker og kram fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.